Fastighetsbestånd om 668 lägenheter byter ägare i Växjö

Pressmeddelande  •  2012-05-03 08:00 CEST

Newsec har varit transaktionsrådgivare i samband med att Hyresbostäder i Växjö AB avyttrar fastigheterna Mjärden 1 och Hov Dalbogård 3 och 4. Det aktuella fastighetsbeståndet har 668 lägenheter om cirka 44 000 kvm och ligger beläget i centrala Växjö.

”Vi är extra glada över att få sälja till en ny långsiktig fastighetsägare som nu satsar på och etablerar sig i Växjö Kommun. Vi känner oss mycket nöjda med affären och köparen”, säger Kenneth Faaborg, VD Hyresbostäder i Växjö AB.

Det aktuella fastighetsbeståndet har 668 lägenheter om cirka 44 000 kvm och ligger beläget i centrala Växjö. Affären sker genom att försäljning av aktierna i Mjärden i Växjö AB och Hov Dalbogård i Växjö AB.

”Det finns en stor efterfrågan på bostadsfastigheter och ett starkt intresse för tillväxtorter som Växjö. Det har varit en stimulerande transaktionsprocess och vi uppskattar det förtroende som Hyresbostäder i Växjö och Växjö Kommunföretag visat oss som rådgivare”, säger Newsecs projektledare Anna Kullendorff.

Köpare är Södra Fisken Fastighets AB som är ett bolag ägt av Möller & Partners och ICA-handlarnas Förbund. Bolaget har efter förvärvet cirka 2 000 lägenheter under förvaltning.

”Vi är väldigt glada över att få förtroendet till att förvärva ett bra bostadsbestånd i en regionalt stark tillväxtort som Växjö. Vår ambition är att vara en långsiktigt aktiv och lokalt närvarande fastighetsägare. Om möjlighet ges gör vi gärna fler bostadsförvärv i Växjö”, säger Henrik Jussi-Pekka VD Möller & Partners.

Affären är villkorad av styrelsebeslut i såväl Hyresbostäder i Växjö AB som Växjö Kommunföretag AB. Tillträde sker 1 juni 2012.

För ytterligare information, kontakta:

Kenneth Faaborg, VD Hyresbostäder i Växjö AB, tel: 0470-77 08 81
Henrik Jussi Pekka, VD Möller & Partners, tel: 0706 - 07 86 30
Anna Kullendorff, Newsec Transactions, tel: 0708 - 24 44 96

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster via affärsområdena Advice, Asset Management och Transactions.  Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Koncernen har egen verksamhet i sex länder, över 500 medarbetare och omsätter cirka 600 MSEK.

Newsec genomför årligen hundratals uppdrag och förvaltar över tusen fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på www.newsec.com/npo.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom