FastLogik AB säljer lager- och logistikfastighet i Kungsbacka

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 08:00 CET

Lars Falkeskog och Mikael Tholin har genom FastLogik AB sålt fastigheten Hede 3:122 i Kungsbacka till ett investerarkonsortium lett av Ness Risan och Partners AS (NRP). Wilfast Förvaltning AB som ingår i investerarkonsortiet, kommer att förvalta fastigheten. Newsec var tillsammans med Morris Law säljarens rådgivare i affären som omfattar en uthyrningsbar area om ca 45 000 kvm med lager- och logistikytor samt tillhörande kontor. Under 2016 har fastigheten utvecklats och genomgått en omfattande om- och tillbyggnation. Den största hyresgästen är Santa Maria som tecknat ett långt avtal. Transaktionen genomfördes som en bolagsaffär till ett fastighetsvärde om drygt 500 mkr. De nya ägarna tillträdde fastigheten under december 2016.

”På ett framgångsrikt sätt har vi utvecklat fastigheten för Santa Maria och vi kommer även efter försäljningen vara delaktiga i den fortsatta om- och tillbyggnaden av fastigheten. Vi är glada att NRP är köpare av fastigheten eftersom det säkerställer den långsiktiga förvaltningen”, säger Lars Falkeskog, styrelseordförande i FastLogik.

”Den här affären har varit rolig på många sätt. Det är stor efterfrågan på lager- och logistikfastigheter i bra lägen och en stabil och långsiktig hyresgäst bidrog till att det fanns många intressenter. Vi har utvärderat både svenska och internationella alternativ och vår stora räckvidd har varit en viktig framgångsfaktor,”, säger Mattias Andersson, VD på Newsec Investment.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor.

Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.