First Newsec Asset Management blir helägt

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 08:00 CEST

Newsec har förvärvat resterande 49 procent av aktierna i First Newsec Asset Management. Det numera helägda bolaget grundades 2010 genom ett så kallat joint venture mellan First Securities och Newsec.

Bolaget, som förvaltar omkring 350 000 kvm främst i Norge men även i Baltikum, har en bred och djup kompetens inom tillgångsförvaltning av kommersiella fastigheter.

”Med det nu helägda bolaget som plattform samt support från vår norska rådgivningsverksamhet har vi som ambition att växa rejält i Norge framöver. Det finns stora synergier med vår övriga förvaltningsverksamhet som kommer att skapa mervärde för våra kunder framöver”, säger Björn Lindeborg, VD Newsec Asset Management.

Bolaget som byter namn till Newsec Asset Management AS har idag en omsättning på 20 miljoner kronor. Säljare är First Securities, ett helägt dotterbolag till Swedbank.

Newsec Asset Management förvaltar totalt över 1000 fastigheter med en yta omkring 9,5 miljoner kvm.

För ytterligare information, kontakta:
Björn Lindeborg, VD Newsec Asset Management
Telefon 0705-19 30 90, e-post bjorn.lindeborg@newsec.se

Niklas Alm, Kommunikationschef Newsec
Telefon 0708-24 40 88, e-post niklas.alm@newsec.se

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster via affärsområdena Advice, Asset Management och Transactions.  Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Koncernen har egen verksamhet i sex länder, över 500 medarbetare och omsätter cirka 600 MSEK.

Newsec genomför årligen hundratals uppdrag och förvaltar över tusen fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på www.newsec.com/npo.