Jan Wejdmark är ny ordförande för RICS

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2019 07:00 CEST

RICS har valt Jan Wejdmark som ny ordförande för sin svenska organisation. Jan är senior partner i Newsecs svenska rådgivningsverksamhet och har gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen med mer än 40 år i olika roller. Han efterträder därmed Henrik Steinbrecher efter tre år på posten.

"Jag är väldigt glad att nu kunna gå ut med att Jan Wejdmark tar över som ordförande i RICS Sverige. Jan kommer att bidra med sin starka kompetens inom sektorn samt erfarenhet av att driva styrelser i stora organisationer från sitt arbete i Samhällsbyggarna. Jag vill passa på att tacka Henrik Steinbrecher för sin starka insats som bidragit väsentligt till den positiva utvecklingen för RICS i Sverige”, säger Mikael Wadsten, ansvarig för RICS i Norden.

Den världsomspännande organisationen RICS ger ut auktorisationerna MRICS, FRICS och AsocRICS samt verkar för internationella standarder och webbutbildningar inom fastighet, bygg och infrastruktur. Syftet är att harmonisera marknadspraxis och professionalism över landsgränser samt bidra till en positiv branschutveckling.

”Det känns hedrande att få det här uppdraget. Jag ser framemot att vara med och modernisera och utveckla RICS för att möta våra medlemmars samt deras kunders behov. Viktiga fokusområden framåt kommer bland annat att vara digitalisering, utbildning och standarder samt internationell auktorisation”, säger Jan Wejdmark, ny ordförande RICS Sverige och senior partner i Newsec.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 530 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo