Max Barclay ny chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2018 08:00 CEST

Max Barclay, ny chef Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet

Max Barclay har utsetts till att, utöver sin roll som svensk rådgivningschef, ansvara för hela Newsecs rådgivningsverksamhet. Max har arbetat inom Newsec i mer än 20 år, har ett starkt engagemang för affären och ett brett nätverk i branschen. Utöver sina engagemang inom Newsec är Max även ordförande i Urban Land Institute (ULI) i Sverige.

I sin nya roll kommer Max framförallt att fokusera på den allt större efterfrågan från internationella kunder avseende den nordiska regionen.

”Vi står inför spännande omställningar på marknaden med ökad internationalisering samt digitalisering och där har Newsec en unik möjlighet att möta kunder som efterfrågar både lokal närvaro och landsöverskridande nätverk. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nordiska kollegor vässa vårt erbjudande ytterligare och utmana bilden av vad fastighetsrådgivning kan vara”, säger Max Barclay.

Med tjänster inom rådgivning och förvaltning i samtliga sju länder i Norden och Baltikum, omkring 1700 medarbetare och en total omsättning på 2 miljarder SEK är Newsec idag en av de största aktörerna på den europeiska marknaden.

”Det är verkligen roligt att det är just Max, en långväga medarbetare inom Newsec, som tar den här rollen. Det är nu tredje gången på ett år som vi kan göra en lyckad internrekrytering på chefsnivå vilket är ett kvitto på att det arbete som vi löpande lägger på ledarskapsfrågor bär frukt”, säger Urban Edenström, vd Stronghold Invest och ordförande i Newsec.

Max tillträdde sin nya tjänst den 1 april och ersätter Henrik Granström som nyligen lämnade koncernen.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1700 medarbetare fördelade i samtliga sju länder i Norden och Baltikum. Newsec har ca 370 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1,3 miljoner kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1400 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.