Newsec Asset Management – den gröna förvaltaren

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 08:30 CET

Newsec Asset Management, en av landets ledande fastighetsförvaltare, har som en av de första i branschen miljöcertifierats enligt ISO standard 14001. I samband med miljöcertifieringen lanseras två nya miljötjänster. Vidare har Newsec Asset Management blivit medlemmar i Sweden Green Building Council för att kunna utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen.

Newsec Asset Management vill som den ”gröna förvaltaren” ta sitt ansvar för att minska klimatpåverkan och därmed bidra till en långsiktigt hållbar utveckling. Ett led i detta arbete är den erhållna miljöcertifieringen enligt ISO standard 14001.

”Vi har ett stort engagemang bland våra medarbetare vilket är en förutsättning för att miljöinsatserna ska ge ordentlig effekt. Vårt arbete med miljöfrågorna är en levande process som inte får stanna av. För att kunna vara med att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen har vi blivit medlemmar i Sweden Green Building Council”, säger Björn Lindeborg, VD på Newsec Asset Management AB.

I samband med miljöcertifieringen lanserar Newsec Asset Management två nya miljötjänster – miljöklassificering av fastigheter samt en miljöredovisningstjänst. Vidare utreds möjligheterna att introducera gröna hyresavtal – vilket skulle innebära att såväl fastighetsägare, förvaltare som hyresgäster tar ansvar för miljön.

”Det känns helt rätt för oss att bli den gröna förvaltaren.  Vår nyanställda Miljökoordinator Carl-Robert Kårell, är redan i fullt fart med att miljöklassificera ett flertal fastigheter i nära samarbete med våra uppdragsgivare”, säger Ove Nordqvist, Chef Affärs- & Verksamhetsutveckling på Newsec Asset Management.

”Vi är jätteglada att vår samarbetspartner Newsec Asset Management har blivit miljöcertifierade och satsar på nya gröna miljötjänster till oss som kunder. Tillsammans har vi miljöklassificerat vår första fastighet: Pegasus 6 på Slottsbacken 6 i Stockholm enligt Miljöbyggnad och fler ligger i planering”, säger Björn Gustafsson, Fastighetschef på Folksam Fastigheter.

För ytterligare information, kontakta:
Björn Lindeborg, VD på Newsec Asset Management AB
Telefon 08-55 80 50 30, e-post bjorn.lindeborg@newsec.se

Cecilia Ahlquist, Informationschef, Newsec Asset Management AB
Telefon 0708-24 40 35, e-post cecilia.ahlquist@newsec.se

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med 12 kontor i 7 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har omkring 550 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1 000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6 000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.