Newsec bygger vidare på framgångsrikt samarbete i Vällingby

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2018 07:00 CET

Newsec har vunnit en offentlig upphandling för AB Svenska Bostäder och får därmed förtroendet att fortsätta förvalta Vällingby Centrum – ett samarbete som pågått sedan 2012. Samtidigt tillsätter Newsec en ny centrumchef, Pernilla Andersson, som tidigare har arbetat som centrumchef bland annat i Väsby och Bålsta.

Den klassiska handelsplatsen väster om Stockholm omfattar totalt 45 000 kvm butiksyta med 90 butiker, 7 000 kvm serviceyta med 20 restauranger och caféer, 11 000 kvm kontor och 2 100 parkeringsplatser. Under de fem år som Newsec har jobbat med fastigheten har vakansgraden sjunkit från 17 till 8 procent samtidigt som driftnettot förbättrats från ca 20 mkr till 100 mkr. Vällingby Centrum har också fått ett bredare utbud med nya livsmedelsbutiker, gym, en filial till Stadsteatern och fler serviceställen, exempelvis en barna- och mödravårdscentral och tandvård.

”Svenska Bostäder har en lång närvaro i Vällingby och stadsdelen ligger oss varmt om hjärtat. Att Vällingby kan erbjuda ett levande centrum med allt från affärer till annan typ av samhällsservice är oerhört viktigt. Newsec har sedan 2012 arbetat tillsammans med fastighetsägaren Svenska Bostäder med en långsiktig plan för att utveckla utbudet och återigen är nu Vällingby ett levande centrum med ett starkt kultur-, restaurang-, handels- och serviceutbud. Vi är glada att få fortsätta vårt samarbete med Newsec som bygger på långsiktighet och ansvarstagande”, säger Pelle Björklund, vd Svenska Bostäder.

I samband med att det nya kontraktet träder i kraft kliver också Pernilla Andersson in som ny centrumchef. Pernilla har tidigare arbetat som både centrumchef och förvaltare och tar med sig relevant erfarenhet in i det nya jobbet.

”Vi har en lång relation med Svenska Bostäder och Vällingby Centrum och känner oss verkligen stolta över att förvalta en av Stockholmsregionens mest ikoniska platser. Vi är också väldigt glada över den fina utvecklingen de senaste fem åren, både på intäkts- och utbudssidan, och ser fram emot att fortsätta i samma riktning med Pernilla Andersson som ny centrumchef”, säger Mattias Johansson, chef Newsecs svenska förvaltningsverksamhet.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1 700 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum . Newsec har ca 370 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 760 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1600 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.