Newsec Corporate Finance rådgivare när KF Fastigheter och SPP bildar gemensamt bolag för handelsfastigheter

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 10:00 CET

SPP Livförsäkring AB och KF Fastigheter har tillsammans bildat Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB. Parternas mål är att bolaget skall bli Sveriges främsta och mest miljövänliga fastighetsbolag för handelsfastigheter, med höga ambitioner att bidra till en hållbar utveckling.

I samband med detta förvärvar det gemensamma bolaget Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB sex stycken handelsfastigheter om totalt ca 30.000 kvadratmeter uthyrbar yta i Syd- och Mellansverige av KF Fastigheter. Huvudsaklig hyresgäst är Coop Sverige AB och överenskommet fastighetsvärde uppgår till 392 mkr. Parterna har samtidigt tecknat en avsiktsförklaring om förvärv av ytterligare två fastigheter, som beräknas tillträdas under 2011.

Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB:s vision är att projektera, bygga och äga Sveriges mest hållbara handelsfastigheter för dagligvaror genom att alltid ligga i framkant inom miljö, energieffektivitet och klimatarbete. Genom att samarbeta tätt med hyresgästerna, avseende lokalisering, materialval och energiförbrukning, är målet att underlätta för konsumenter och besökare att ställa om till en hållbar livsstil.

Newsec Corporate Finance har varit rådgivare till KF Fastigheter i affären.

- Vi är mycket stolta över det förtroende som KF Fastigheter visat oss som rådgivare och att vi kunnat bidra till bildandet av ett nytt långsiktigt bolag för detaljhandelsfastigheter med två starka partners, säger Jan Wejdmark, VD för Newsec Corporate Finance.

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med över 20 kontor i 8 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har över 700 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.