Newsec erhåller försäljningsuppdrag i Arenastaden

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 08:00 CET

Newsec Transactions har fått förtroendet att vara rådgivare vid försäljningen av upp till tre fastigheter med byggrätter om totalt cirka 40 000 m2 avseende kontor, handel och korttidsboende. Fastigheterna ägs av Estancia Fastigheter och är centralt belägna i den framväxande Arenastaden, Solna.

Den mark som Estancia Fastigheter äger i Solna utgör en del av den framväxande Arenastaden som planeras bli en ny stadsdel i Solna innehållande bland annat den nya Nationalarenan, Mall of Scandinavia och cirka 2 000 tillkommande bostäder.

”Vi bedömer intresset som stort för aktuella fastigheter då Arenastaden är ett mycket attraktivt område med goda kommunikationer, och ser fram emot att inleda försäljningen. De aktuella fastigheterna är dessutom centralt belägna i stadsdelen intill den nya Nationalarenans huvudentré”, säger Newsecs Dan Sandstedt, projektledare Newsec Transactions.

Estanica Fastigheter, som grundades 1984 och fokuserar på att äga, förädla och förvalta fastigheter, förvärvade aktuell fastighet – Signalen 3 – under 2006 och har sedan dess utvecklat densamma tillsammans med bland andra Solna Stad.

”Vi har under senare tid haft ett stort intresse för etableringar på fastigheten och blivit uppvaktade av flertalet större hyresgäster. Utbudet av bra belägen mark med färdig detaljplan och byggrätter av denna storlek i Stockholm är klart begränsat”, säger Jan-Åke Glommen, Estancia Fastigheter.

För ytterligare information kontakta:
Dan Sandstedt, projektledare Newsec Transactions, tel: 0708-24 40 94
Bert-Ove Johansson, Head of Newsec Transactions, tel: 0708-44 30 50

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med 12 kontor i 7 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har omkring 550 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1 000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6 000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.