Newsec erhåller förvaltningsuppdrag av Coop Fastigheter

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2015 08:00 CEST

Newsec har tecknat ett förvaltningsavtal med Coop Fastigheter, som därmed blir ny kund. Uppdraget avser en fastighetsportfölj bestående av ett 35-tal fastigheter, med en uthyrbar area om cirka 225 000 kvm. Avtalet löper under drygt tre år och omfattar kommersiell, administrativ och teknisk förvaltning samt uthyrning.

”Vi är stolta över att Coop Fastigheter som ny kund ger oss förtroende att förvalta aktuellt bestånd. Det visar att vårt erbjudande håller hög kvalitet och vi ser fram emot ett nära samarbete med fokus på en aktiv och värdeskapande förvaltning”, säger Mattias Johansson, VD Newsec Asset Management AB.

Den aktuella portföljen består av ett 35-tal fastigheter med en uthyrbar area om cirka 225 000 kvm, främst handelslokaler, spridda runt om i landet. Avtalet täcker såväl ekonomisk-, administrativ-, teknisk förvaltning som kontraktsförvaltning med start 1 oktober 2015.

”Vi är väldigt glada över att inleda ett samarbete med Newsec. Vi känner oss trygga med Newsecs helhetserbjudande inom förvaltning, som passar oss mycket bra”, säger Helena Liljedahl, VD Coop Fastigheter AB.

Förvaltningskoordination AB har bistått Coop Fastigheter i urvals- och upphandlingsprocessen.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.