Newsec erhåller förvaltningsuppdrag av Secore Fastigheter

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 08:00 CET

Newsec har tecknat ett förvaltningsavtal med Secore Fastigheter AB avseende ekonomisk förvaltning av 13 fastighetsbolag samt koncernens holdingbolag. Avtalet löper under tre år.

”Vi är glada att ha erhållit förtroende från Secore Fastigheter att få möjligheten att leverera den ekonomiska förvaltningen. Vi ser fram emot ett nära samarbete som kan generera ett ökat mervärde för båda parter", säger Mattias Johansson, VD, Newsec Asset Management AB.

Avtalet omfattar ekonomisk förvaltning av 13 fastighetsbolag inom Secore Fastigheter AB samt koncernens holdingbolag och inkluderar bolagsredovisning samt koncernredovisning enligt K3/IFRS.

Ägare till Secore är ICA Fastigheter samt Första AP-fonden. Newsec Asset Management levererar sedan tidigare den ekonomiska förvaltningen för Ancore Fastigheter, som även dem ägs av ICA Fastigheter samt Alecta

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.