Newsec får förnyat förtroende från Folksam

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2018 06:00 CEST

Newsec och Folksam har förnyat det strategiska samarbetsavtalet som omfattar totalförvaltning av hela Folksams svenska fastighetsbestånd. Avtalet, som innebär ett förnyat förtroende för Newsec som redan haft motsvarande uppdrag i tre års tid, träder i kraft i januari 2019 och sträcker sig fram till och med 2021. Portföljen omfattar totalt 140 fastigheter med en total area om cirka 735 000 kvm.

”Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners och vill att de ska vara lika engagerade och resultatfokuserade som vi. Just nu fokuserar vi på en lönsam expansion av fastighetsportföljen, hållbarhet och de nya förväntningar vi ser hos våra kunder. Därför är det viktigt för oss med innovativa och drivna partners. Under de här första tre åren har vi arbetat upp en bra relation med Newsec och ska nu utveckla det strategiska samarbetet ytterligare”, säger Lars Johnsson, Fastighetsdirektör Folksam.

Folksams bestånd består av kontor, handel och bostäder i storstadsregionerna. Uppdraget sysselsätter ett 80-tal medarbetare på Newsec.

”Vi är väldigt stolta över det strategiska samarbetet med Folksam. Tillsammans driver vi frågor kopplat till framtidens fastighetsförvaltning och strävar efter att höja kundupplevelsen ytterligare. Under de kommande åren kommer vi att arbeta mer med att skapa tillväxt, öka vår produktivitet och utveckla våra medarbetare under ledningen av vår nya kundansvarige John Forselius ”, säger Mattias Johansson, chef Newsecs svenska förvaltningsverksamhet.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1700 medarbetare fördelade i samtliga sju länder i Norden och Baltikum. Newsec har ca 370 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1,3 miljoner kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1400 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.