Newsec hyr ut 3300 kvm i kvarteret Hermes i Helsingborg

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2015 08:00 CET

Newsec har på uppdrag av tjänstepensionsbolaget Alecta tecknat fyra hyresavtal om cirka 3 300 kvm i kvarteret Hermes i Helsingborg. Bland de nya hyresgästerna återfinns WSP Sverige som tecknat ett åttaårigt hyresavtal.

”Det är mycket glädjande att kunna välkomna alla nya hyresgäster till kvarteret Hermes. Vi har haft en stor efterfrågan på lokaler i fastigheten, vilket dels förklaras av dess läge och dels på att vi kan erbjuda arkitektritade lokaler till en konkurrenskraftig hyresnivå, säger Mathias Cronqvist, Kontraktsförvaltare, Newsec Asset Management AB.

Kvartetet Hermes ägs av Alecta med en uthyrningsbar area om cirka

51 000 kvm, varav 3 000 kvm är vakant i dagsläget. Fastigheten, som förr verkade som gummifabrik, är idag ombyggd till en modern kontorsfastighet.

Bland de nya hyresgästerna finns bland annat WSP Sverige, som skrivit ett åttaårigt hyresavtal om drygt 2 100 kvm. Utöver detta har man även tecknat avtal med Tretorn Sweden, som flyttar tillbaka till fastigheten, samt Atea Sverige och Gunnar Karlsen Sverige.

”WSP tror på Helsingborg och Öresundsregionen och vill vara en aktiv del i dess utveckling. Det känns därför spännande att ta ytterligare ett steg i vår satsning i Helsingborg genom att flytta till ett nytt kontor beläget i ett område med mycket historik och en spännande framtid, säger Mickey Johansson, vVD, WSP Sverige.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.