Newsec och Aberdeen Standard Investments i nytt samarbete

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2019 07:00 CEST

Newsec har tecknat ett omfattande förvaltningsavtal med Aberdeen Standard Investments avseende deras totala fastighetsportfölj om cirka 300000 kvadratmeter i Sverige. Upphandlingen har skett i konkurrens, med stort fokus på att hitta en förvaltningspartner som matchar Aberdeen Standard Investments höga krav på kvalitet och lokal närvaro för ett fastighetsbestånd i ständig förändring.

Avtalet består av en helhetslösning inom förvaltningsområdet med ekonomisk-, kommersiell- och teknisk förvaltning med start 1 oktober 2019.

”Jag är mycket stolt över detta nya uppdrag och ser fram emot ett utvecklande samarbete tillsammans med Aberdeen Standard Investments. Vår erfarenhet av att framgångsrikt förvalta fastigheter inom samtliga segment och på flera orter har varit en styrka i denna upphandling och ett kvitto på att vår organisation kan ta sig an stora uppdrag med hög komplexitet.” säger Mattias Johansson, chef för Newsecs svenska förvaltningsverksamhet.

Aberdeen Standard Investments portfölj består av fastigheter inom segmenten handel, kontor, logistik och bostad i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Örebro.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo