Newsec och Basale går samman

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 08:00 CET

Newsec har nått en överenskommelse med OBOS om att köpa alla aktier i Basale. Det betyder att Basale blir en del av Newsec Asset Management från och med den 1 januari 2017. För Newsec är detta ett strategiskt drag för att stärka positionen på den nordiska marknaden. För Basale ger det större möjligheter att växa i nya riktningar och att investera mer i kollegor och kunder.

”Trondheimbaserade Basale kan vara stolta över att ha utvecklat bolaget till vad det är idag. Basale har varit en bra investering för OBOS och vi tror att vi har varit en god och stabil ägare. Newsec har fastighetsförvaltning som sin kärnverksamhet. Jag är säker på att de, tillsammans med medarbetarna i Basale, kommer att ta bolaget vidare”, säger Daniel Kjørberg Siraj, vd OBOS.

Newsec är idag norra Europas ledande bolag inom fastighetsförvaltning och rådgivning. Med den här affären befäster Newsec ytterligare positionen som the Full Service Property House och växer från 700 till cirka 1 000 medarbetare med cirka 260 miljarder kronor under förvaltning. Varje år tecknar Newsec hyresavtal om cirka 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av cirka 1 000 miljarder kronor.

“Från Newsecs sida ser vi det här som en fantastisk möjlighet att få tillgång till ett kompetent nätverk i Norge. Basale är ledaren inom sitt segment på den här marknaden med många och långsiktiga kunder”, säger Björn Lindeborg, vd Newsec Nordic Asset Management.

Framöver kommer Newsec erbjuda fastighetsförvaltning i Norge under namnet Newsec Basale och Hilmar Auran blir verkställande direktör för det nya bolaget.

”Jag är väldigt glad att vi ansluter oss till Newsec. Jag tycker att de representerar framtiden inom fastighetsförvaltning och ser fram emot att få tillgång till deras kunskap och gå samman med en grupp av dedikerade och kundorienterade medarbetare”, säger Hilmar Auran, vd Basale.

Fastighetsmarknaden blir alltmer konsoliderad och digitala lösningar utmanar gamla arbetssätt. En bolagsstruktur som erbjuder medarbetare och kunder högkvalificerad expertis och säkerställer fokus på investeringar i ny teknologi är en konkurrensmässig fördel. Newsec kan erbjuda precis det. Kunder och medarbetare kan dra nytta av att vara del av en grupp med norra Europa som hemmaplan och innovation och passion för verksamheten i fokus.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.