Newsec rådgivare åt JM vid försäljning av premiumportfölj

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2019 14:05 CEST

JM har sålt tre nyproducerade fastigheter i Stockholm om 376 lägenheter. Affären uppgår till 1,2 miljarder kronor och köpare är Aberdeen Standard Investments. Newsec har varit säljarens rådgivare i transaktionen.

”Vi har varit delaktiga i många bostadsaffärer under våren och upplever ett kraftigt ökat internationellt intresse för nyproducerade bostäder i Sverige. Det finns en stor aptit på större volymer vad gäller hyresfastigheter”, säger Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsecs svenska rådgivningsverksamhet.

De tre fastigheterna är lokaliserade på Lidingö samt i Sundbyberg och Täby. Två av fastigheterna tillträds tredje kvartalet 2019 och den tredje har planerat tillträde andra kvartalet 2022.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo