Newsec rådgivare i försäljning av industrifastigheter med stor potential för omvandling till bostadsrätter

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 08:00 CET

Oscar Properties har tecknat ett bindande avtal om att från en privat säljare köpa kontors- och industrifastigheter i Veddesta, Järfälla kommun, med potential för framtida byggande av drygt 40 000 kvadratmeter bostadsrätter. Newsec var säljarens transaktionsrådgivare och drev processen som nu avslutats på en prisnivå som bekräftar områdets utveckling från industri till bostäder.

Området utgörs idag av kontors- och industrifastigheter men kommer på sikt att omvandlas till ett av Stockholms starkast växande bostadsområden, i takt med Järfälla kommuns planer på 14 000 nya bostäder och utbyggnationen av T-banan.Oscar Properties kommer initialt att utveckla området tillsammans med nuvarande ägare och tillträda fastigheterna först när ny detaljplan är antagen.

”Det känns mycket tillfredställande att ha skapat ett stort värde för såväl nuvarande ägare som för Oscar Properties genom att initiera och genomföra den här transaktionen i ett av framtidens mest spännande bostadslägen. Vi ser ett enormt tryck på befintliga och framtida byggrätter”, säger Dan Sandstedt, Head of Property Transaction, Newsec.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.