Newsec rådgivare i strategisk miljardaffär mellan Wihlborgs och Vasakronan

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2019 13:35 CET

Wihlborgs förvärvar två fastigheter i Skåne av Vasakronan för en köpeskilling om 1 260 Mkr. De två kontorsfastigheterna är belägna på Ideon i Lund och har en total uthyrningsbar yta om 49 000 kvadratmeter. Newsec har initierat affären och varit köprådgivare åt Wihlborgs.

De två fastigheterna, Nya Vattentornet 2 och Nya Vattentornet 4, har Sony Mobile, Schneider Electric och Sigma Connectivity som största hyresgäster.

”Den här affären är helt i linje med vår strategi att fortsätta vår utveckling inom de segment och de geografiska områden vi bedömer ha bäst potential även framöver. Förvärvet ökar vår densitet inom Ideon och kompletterar vår befintliga portfölj i Lund. Det gör oss ännu bättre rustade att fortsätta stimulera den regionala utvecklingen”, säger Ulrika Hallengren, vd på Wihlborgs.

I och med affären lämnar Vasakronan Lund.

”Vi är stolta över att ha varit initiativtagare till den här stora affären som är strategiskt rätt för bägge parter. Vi arbetar mycket med proaktiv rådgivning åt våra kunder, vilket vi också upplever blir mer och mer efterfrågat i dagens marknad”, säger Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsec Advisory in Sweden.

Ideon Science Park grundades för 35 år sedan intill Lunds universitet med syfte att koppla forskning till innovationer och entreprenörer.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.com/npo