Newsec rådgivare när bostadshus i Vasastaden byter ägare

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2018 07:00 CET

Newsec har varit säljrådgivare när Karaffen Förvaltnings AB har avyttrat en hyresfastighet med en total uthyrbar area om 1 150 kvm belägen på Upplandsgatan i Stockholm. Köpare är Brovalvet Förvaltnings AB.

Bostadshuset har ett eftertraktat läge med närhet till Odenplan och mycket goda kommunikationer samt ett rikt utbud av service och restauranger. Byggnaden utgörs av tio lägenheter och två lokaler samt utvecklingspotential genom outnyttjad råvind.

”Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på attraktiva bostadsfastigheter i centrala lägen i Stockholm. Det är ett mycket litet utbud av just bostadsfastigheter i Vasastaden så den här affären sticker ut och möttes med ett väntat stort intresse från marknaden”, säger Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsec Advisory in Sweden.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1700 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 370 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 760 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1600 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.