Newsec rådgivare när Glommen & Lindberg säljer hyresbostäder

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2019 10:17 CET

Glommen & Lindberg har sålt tre fastigheter i centralt läge i Nynäshamn. Köpare är SEB:s bostadsfond Domestica IV. Fastigheterna som håller en nyproduktionsstandard om drygt 12 000 kvadratmeter kommer att innehålla 153 lägenheter och ett flertal lokaler. Newsec har varit säljarens rådgivare i transaktionen.

”Det är väldigt roligt att landa en sådan här uppskattad affär. Tillsammans har vi arbetat fram en tydlig struktur för projektets slutförande och skapat en affär som tilltalar bägge parterna. Vi tror på en fortsatt god investeringsmarknad för den här typen av välbelägna och välbyggda fastigheter även det kommande året och har ett antal spännande affärer på gång under Q1”, säger Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsec Advisory in Sweden.

Glommen & Lindberg har byggt om fastigheterna Vaktberget 4, 33 och 34 till nya attraktiva hyresbostäder samt lokaler, däribland en förskola som kommer att hyras av Nynäshamns kommun. Domestica förvärvar samtliga fastigheter.

”Vi är glada över det förtroende Domestica ger oss och att de ser oss som en bra samarbetspartner för att utveckla dessa hyresrätter. I över 20 år har vi under olika former varit verksamma i Nynäshamn, så vi är stolta över att även fortsättningsvis kunna bidra till stadsutvecklingen på orten”, säger Fredrik Lindberg, vd, Glommen & Lindberg.

Glommen & Lindberg kommer att kvarstå som entreprenör och projektledare för de delar av projektet som ännu inte färdigställts. Projektet väntas vara slutfört i sin helhet under Q1 2020.

”Vi är mycket nöjda över att förvärva dessa tre fastigheter från Glommen & Lindberg. Förvärvet passar bra in i Domesticafondernas investeringsfilosofi där fokus ligger på välplanerade och högkvalitativa hyresbostäder i attraktiva lägen”, säger Björn Arvidsson, portföljförvaltare för SEB:s Domesticafonder.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo