Newsec rådgivare när Särö Flaggskepp AB säljer i Kungsbacka

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2019 07:00 CET

Newsec har varit säljrådgivare till Särö Flaggskepp AB vid försäljningen av två nyproducerade hyreshus i Särö Centrum, Kungsbacka. Den totala uthyrningsbara arean uppgår till 2 400 m² fördelat på 38 lägenheter. Byggnaderna är under uppförande och beräknas stå färdiga för inflyttning under december 2019.

”Vi är glada över att få en ägare till hyresrätterna med lokal förankring. Alania kommer att få en mycket fin produkt att förvalta och hyra ut”, säger Tobias Johannesson, vvd Järngrinden Projektutveckling AB.

Särö Flaggskepp AB är ett konsortium ägt av Mjöbäcks Entreprenad, Järngrinden AB samt AB Hundra Fastighetsförvaltning. Köpare är Alania Förvaltnings AB.

”Vi är mycket nöjda över att ha kommit till avslut med denna affär. Vi ser en stor potential i Nya Särö och det är också positivt att nya projekt redan är påbörjade i området”, säger Jan Bengtson, vd Alania Förvaltnings AB.

Särö Flaggskepp AB uppför 106 lägenheter i Särö Centrum varav 68 bostadsrätter och 38 hyresrätter. Projektet som helhet kommer att stå färdigt i slutet av 2019 med hyresrätterna som sista etapp.

”Vi upplever att det är stort intresse för attraktivt belägna hyresfastigheter i Storgöteborg och att affärer görs på fortsatt höga nivåer”, säger Mattias Andersson, chef för Newsecs västsvenska transaktionsverksamhet.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo