Newsec rådgivare till O2 i vindkraftaffär med Allianz

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 08:00 CEST

Newsec har varit exklusiv rådgivare till vindkraftsbolaget O2 vid avyttringen av Maevaara vindkraftspark omfattande 72 MW till tyska försäkringsbolaget Allianz. Driftstart av vindkraftsparken planeras till 2015. O2 och Allianz har tecknat ett avtal med Google vad avser parkens hela produktion de närmaste 10 åren för försörjningen av bolagets datacenter i Finland.

Newsec har varit exklusiv rådgivare till O2 vid avyttringen av Maevaara vindkraftspark i belägen på gränsen mellankommunerna Pajala och Övertorneå, till tyska försäkringsbolaget Allianz. Parken, som består av 24 verk om totalt 72 MW, kommer byggas av O2 och levereras driftsatt till Allianz i början av 2015. O2 kommer utöver färdigställande av vindkraftsparken också att hantera löpande drift och förvaltning.

”Vi ser en tydlig trend där internationellt institutionellt kapital söker sig till svensk vindkraft som alternativ investering. Denna affär är unik på den svenska marknaden både avseende typ av investerare samt det långa elköpsavtal som tecknas med Google”, säger Omid Ashrafi Head of Infrastructure and Energy Newsec.

Newsec har under året avslutat fyra försäljningsprocesser inom vindkraft och befäster därmed sin ledande position som transaktionsrådgivare inom infrastruktur och förnybar energi.

För ytterligare information kontakta:

Omid Ashrafi, Head of Infrastructure and Energy Newsec

Telefon 0708-44 30 62, e-post omid.ashrafi@newsec.se

Niklas Alm, Kommunikationsdirektör Newsec

Telefon 0708-24 40 88, e-post niklas.alm@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 550 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över 1 000 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.