Newsec rådgivare till OX2 i 148 MW vindkraftstransaktion

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 13:13 CEST

Newsec har agerat exklusiv finansiell rådgivare till OX2 i avyttringen av Lehtirova vindkraftpark, beläget i norra Sverige. Lehtirova kommer att bli en av Sveriges största vindkraftparker.

OX2 avyttrar vindkraftparken till Aquila Capital. Transaktionen inkluderar nyckelfärdig leverans av vindkraftparken samt tekniska och kommersiella förvaltningstjänster för drift av parken. Investeringen baseras på ett tio-årigt avtal med Google för köp av producerad el från vindkraftparken. Parken förväntas vara i drift i slutet på 2018.

”Newsec har framgångsrikt bistått oss i flera transaktioner under de senaste åren och vi är mycket nöjda med deras tjänster”, säger Paul Stormoen, VD på OX2 Wind.

Newsec var nyligen exklusiv finansiell rådgivare till OX2 i arbetet med den 112 MW stora parken Raskiftet i Norge.

“Lehtirova är Newsecs 27:e transaktion som M&A rådgivare inom infrastruktur och energi på de Nordiska marknaderna. Vi är mycket glada att fortsätta vårt arbete med OX2 och de andra parterna. Denna affär följer en intressant trend med allt större nordiska vindkraftstransaktioner som struktureras för att erbjuda rätt riskavkastningsprofil”, säger Omid Ashrafi, Chef för Infrastruktur och Energi på Newsec.

För ytterligare information, kontakta:
Max Barclay, VD, Newsec Sweden
Telefon: 0708-44 30 65, e-post max.barclay@newsec.se
Ann Sonne, Kommunikationschef, Newsec
Telefon: 0730-73 28 30, e-post ann.sonne@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 700 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över

2 000 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.