Newsec rådgivare vid fastighetsaffär i centrala Västerås

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 08:00 CET

Bostadsstiftelsen Aroseken har av strategiska skäl valt att avyttra en fastighet i Västerås innerstad till fastighetsbolaget VS-Hus. Fastigheten har en total area om cirka 10 000 kvm, och innehåller Filmstaden Västerås, studentbostäder samt restauranger. Newsec har varit säljrådgivare i transaktionen.

”Då den aktuella fastigheten innehåller en betydande del kommersiell yta servrar den inte stiftelsens syfte att bygga och förvalta bostäder. Styrelsen har därför beslutat att avyttra fastigheten för att istället frigöra resurser för nya bostadsprojekt”, säger Christian Brobeck, VD Aroseken.

Under stiftelsens innehavstid har fastigheten – som har en total area om cirka 10 000 kvm och innehåller Filmstaden Västerås, studentbostäder samt restauranger i gatuplan – genomgått en omfattande förädling och har idag en av landets mest moderna biografanläggningar.

Köparen VS-Hus är ett regionalt fastighetsbolag från Västerås med affärside att långsiktigt äga och förvalta fastigheter.

Newsec och Ahlford Advokatbyrå har varit rådgivare till säljaren i transaktionen, medan köparen företrätts av Wistrand Advokatbyrå.

För ytterligare information, kontakta:
Max Barclay, VD Newsec Sweden

Telefon 0708-44 30 65, e-post max.barclay@newsec.se

Niklas Alm, Kommunikationsdirektör

Telefon 0708-24 40 88, e-post niklas.alm@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 600 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över 1 500 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.