Newsec rådgivare vid försäljning av 240 lägenheter i Katrineholm

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2016 08:00 CET

Newsec har agerat rådgivare till säljaren i en större fastighetsaffär i Katrineholm. Affären omfattade ett centralt bestånd bestående av 15 fastigheter, främst bostäder men även kommersiella ytor.

Det lokala Katrineholmsbolaget Olivgården Fastighets AB och Ydewalls Affärsbyrå AB har, genom bolaget Ydol Fastighets AB, förvärvat 15 fastigheter innehållande totalt 240 lägenheter med tillhörande garage och parkeringsplatser samt cirka 500 kvadratmeter kommersiell yta. Beståndet är centralt beläget i Katrineholm. Säljare är Göran Borghede Group AB.

”Vi har det senaste året sett en ökad efterfrågan på bostadstransaktioner av större volym i mindre och medelstora städer vilket även bekräftats av denna affär”, säger Mattias Andersson, VD på Newsec Investment.

Fastigheterna såldes genom bolagsöverlåtelse och köparen tillträdde fastigheterna under oktober 2016.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.