Newsec rådgivare vid försäljning av fastighetsportfölj i Växjö

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2019 07:00 CET

Newsec har varit rådgivare vid försäljningen av åtta fastigheter i Småland. Köpare är Batten AB som därmed utökar sitt bestånd i Växjö till drygt 31 000 kvadratmeter.

”Fastighetsmarknaden i Växjö är mycket stark. Under processen har vi har haft ett stort intresse från såväl lokala som nationella aktörer, vilket stärker vår teori om att Växjö är högintressant ur ett investerarperspektiv, säger Mattias Andersson, Head of Capital Markets Mid Cap, Newsecs svenska rådgivningsverksamhet.

Portföljen som är fördelad mellan centrala Växjö och Öjaby utgörs nästan uteslutande av bostäder. Fastigheterna har en total uthyrningsbar area om 9 500 kvadratmeter varav strax över 9 400 kvadratmeter är bostäder. Det finns även möjlighet till nyproduktion i portföljen.

”Vi är väldigt glada för förvärvet av denna välförvaltade portfölj som ligger helt i linje med vår investeringsstrategi och våra planer att växa i Växjö”, säger Jakob Johansson, vd, Batten AB.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 530 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo