Newsec rådgivare vid försäljningen av anrika Wijks Villa i Lorensbergs villastad

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2016 08:00 CET

Newsec har agerat rådgivare till Marinvest vid försäljningen av magnifika Wijks villa, en unik nationalromantisk dröm i Lorensbergs villastad i centrala Göteborg. Affären omfattar en redarvilla uppdelad på två fastigheter om totalt 1 268 kvadratmeter.

Huset är ett av de största i området och byggdes ursprungligen åt jur. dr Bertil Wijk, som ägde huset fram till år 1931. Detta är en av de tidigaste uppförda byggnaderna i Lorensbergs villastad och uppfördes 1913 efter ritningar av arkitekt Arvid Bjerke och Ragnar Ossian Swensson, som även ritade närliggande Broströmska villan som hyser The Royal Bachelors Club. Genom åren har Wijks villa ägts av bland andra Lennart Wallenstam och SKF.

Fastigheterna har förvärvats av Anders Hedin Invest AB och säljare är Marinvest Lorensberg AB som har haft fastigheterna i sin ägo sedan 1996.

”Vi är mycket stolta över att ha varit rådgivare vid försäljningen av Wijks villa, med sin fantastiska historia och sin ikoniska arkitektur”, säger Mattias Andersson, VD på Newsec Investment.

Fastigheterna såldes genom bolagsöverlåtelse och köparen tillträder fastigheterna i slutet av 2016.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.