Newsec rådgivare vid försäljningen av Gnosjö Energi AB

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 08:30 CET

Newsec har varit exklusiv rådgivare till Tuleholmen Fastigheter AB vid försäljningen av Gnosjö Energi till Folksam Liv, Folksam SAK och KPA Pension. Gnosjö Energi äger en driftsatt vindkraftpark i Kulltorp, Småland, med en totaleffekt om 10 megawatt. Newsec befäster därmed en stark position inom vindkraftsegmentet med fokus på kapitalanskaffningar och privat M&A.

Folksam Liv, Folksam Sak och KPA Pension har gemensamt förvärvat en landbaserad vindkraftspark i småländska Kulltorp som varit i drift sedan 2009. Vindkraftsparkens totala effekt uppgår till 10 megawatt, tillika en årlig produktion motsvarande cirka 1 000 eluppvärmda villors årsförbrukning. Tillträdet sker omgående.

”Det är mycket glädjande att vi bidragit till en första större direktinvestering i svensk vindkraft från institutionellt kapital. Detta är den andra vindkraftparken som vi säljer på uppdrag från Tuleholmen Fastigheter”, säger Newsecs Omid Ashrafi.

För ytterligare information kontakta:
Bert-Ove Johansson, Head of Newsec Transactions, tel: 0708-44 30 50
Omid Ashrafi, Head of Renewable Energy Newsec Transactions, tel: 0708-44 30 62

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med 12 kontor i 7 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har omkring 550 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1 000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6 000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.