Newsec rådgivare vid försäljningen av Korpfjällets vindkraftpark

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 11:30 CET

Newsec har varit exklusiv rådgivare till vindkraftbolaget O2 vid avyttringen av Korpfjällets vindkraftpark till IKEA. Driftstart av vindkraftparken planeras till första kvartalet 2012 med en total årsproduktion om cirka 70 GWh, motsvarande elförsörjning till cirka 15 500 hushålls årsförbrukning.

Newsec har varit exklusiv rådgivare till O2 vid avyttringen av Korpfjällets vindkraftpark i Dalarna till IKEA. Driftstart av vindkraftparken planeras till första kvartalet 2012 med en total årsproduktion om cirka 70 GWh, motsvarande elförsörjningen till cirka 15 500 hushålls årsförbrukning. O2 kommer utöver färdigställande av vindkraftsparken också att hantera löpande drift och förvaltning.

”Vi ser en tydlig trend av att stora svenska företag själva vill tillgodose sitt elbehov och därigenom ta kontroll över både kostnader och miljöpåverkan. Det är givetvis stimulerande att som rådgivare kunna vara med och bidra till morgondagens energilösningar”, säger Newsecs Omid Ashrafi.

Newsec slutförde nyligen försäljningen av Gnosjö Energi AB till Folksam och KPA Pension och befäster via denna affär ytterligare sin ledande position som transaktionsrådgivare inom förnybar energi.

För ytterligare information kontakta:
Bert-Ove Johansson, Head of Newsec Transactions, tel: 0708-44 30 50
Omid Ashrafi, Head of Renewable Energy Newsec Transactions, tel: 0708-44 30 62

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med 12 kontor i 7 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har omkring 550 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1 000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6 000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.