Newsec rankar Sveriges största kommuner

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 13:37 CEST

Newsec lanserar en ny unik marknadsrapport som rankar Sveriges 28 största kommuner utifrån ett fastighetsekonomiskt perspektiv. Rapporten behandlar rådande förhållanden och marknadsklimat, samt analyserar och bedömer utvecklingen de kommande tre åren.

”Som Nordens ledande fastighetsrådgivare har vi tillgång till en stor mängd statistisk som vi nu paketerar i en ny unik marknadsrapport. Våra rådgivare och analytiker mäter bland annat en rad tillväxtfaktorer och framtida förändringar i respektive ort, vilka utgör grunden för att bedöma den relativa ortsstyrkan. Då en fastighets värdeförändring har hög korrelation med den lokala ekonomiska utvecklingen blir rapporten ett viktigt beslutsverktyg för alla proaktiva fastighetsaktörer”, säger Max Barclay, VD för Newsecs svenska rådgivningsverksamhet.

Newsecs unika analysmodell innehåller ett stort antal tillväxtfaktorer.Faktorerna har delats in i fem segment; befolkning, näringsliv, utbildning, infrastruktur och fastigheter. Efter bearbetning av tidigare insamlad statistik, analys av prognoser och kontakt med flertal myndigheter har en bedömning på en skala mellan 1-10 gjorts. Ju mer en kommun satsar på utveckling, desto högre siffra får de inom respektive segment och blir därmed högre rankad.

Rapporten kommer att ges ut två gång per år. Den första upplagan går att beställa via marknadsrapport@newsec.se.

För ytterligare information, kontakta:
Max Barclay, VD Newsec Sweden
Telefon: 0708-44 30 65, e-post: max.barclay@newsec.se
Niklas Alm, Kommunikationsdirektör Newsec
Telefon: 0708-24 40 88, e-post: niklas.alm@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 700 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över

2 000 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.