Newsec säljrådgivare åt Coop i Luleå

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2019 11:00 CEST

Newsec har varit rådgivare åt Coop Norrbotten Ekonomisk Förening vid försäljningen av två handelsfastigheter i Storheden, Luleå. Storheden är Norrlands främsta externhandelsområde med ett stort upptagningsområde samt en strategisk lokalisering längs med E4:an.

”Med ett starkt personligt engagemang och en placeringsförmåga i alla segment är vi nu stolta att rådge Coop i den här transaktionen. Dagligvaruhandeln fortsätter erhålla gott investerarintresse både nationellt och internationellt och vi har ett antal mandat i slutfas vilka stärker tesen om intresset. Storheden är ett utmärkt exempel på en väl fungerande handelsplats med gott renommé och stort upptagningsområde nu och för framtiden”, säger Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsecs svenska rådgivningsverksamhet.

Fastigheterna är nästintill fullt uthyrda till ett 20-tal hyresgäster där Coop Norrbotten Ekonomisk Förening är största hyresgäst. Totalt rör det sig om cirka 26 500 kvadratmeter uthyrbar area, varav cirka 34 procent är dagligvaruhandel.

”Med den här försäljningen renodlar Coop Norrbotten sin verksamhet ytterligare. Vår kärnaffär är dagligvaror, vilken vi kommer att satsa ännu mer på. Vi söker bland annat lägen för nya butiksetableringar i länet”, säger Peter Fjällborg, vd, Coop Norrbotten. Han fortsätter ”Storhedens City är ett välsorterat handelsområde med generösa öppettider och bra parkeringsmöjligheter. I och med överlåtelsen av fastigheterna kan handelsområdet utvecklas ytterligare med hjälp av en ny ägare som har den typen av verksamhet som sin huvudnäring och vi kan fokusera ännu tydligare på dagligvaror.”

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo