Newsec säljrådgivare när Xoel AB avyttrar lekland i Halmstad

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2019 06:43 CEST

Newsec har varit rådgivare åt Xoel AB vid försäljningen av en nyuppförd kommersiell fastighet i det expansiva handelsområdet Stenalyckan, strategiskt beläget intill E6 i Halmstad. Fastigheten Släggan 1 har en total uthyrningsbar area om 4 000 kvadratmeter och är fullt uthyrd till Leos Lekland på ett 15 år långt hyreskontrakt.

”Vi upplever en god efterfrågan på välbelägna kommersiella fastigheter i strategiska lägen, vilket bekräftas av de fina siffrorna vi har nått i denna affär. Tack vare ett långt hyresavtal med en bra hyresgäst så har intresset för fastigheten varit stort, från såväl lokala som nationella aktörer”, säger Mattias Andersson, chef Newsecs västsvenska transaktionsverksamhet.

Transaktionen genomfördes som bolagsaffär och de nya ägarna tillträdde fastigheten den 10 juni.

”Efter genomförandet av denna försäljning kan vi fortsätta att fokusera på vår projektportfölj som inrymmer utvecklingsfastigheter för nyproduktion av kommersiella fastigheter. Vi vill tacka Newsec för professionell rådgivning i samband med affären och ser fram emot ett fortsatt samarbete framgent”, säger Pierre Eklund, ägare, Xoel AB.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo