Nytt uppdrag för Newsec Asset Management – får förtroendet att förvalta Dekas svenska fastighetsinnehav

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 10:40 CET

14 december 2009

Newsec Asset Management har vunnit upphandlingen gällande totalförvaltningen av Deka Immobilien GmbHs svenska fastighetsinnehav. Uppdraget avser fyra fastigheter i Stockholm och en i Göteborg motsvarande en total yta om ca 107 000 kvm. Stora hyresgäster i beståndet är exempelvis First Hotel G (Centralhuset) i Göteborg, Posten, Canon, Hewlett Packard och Nordea. Newsec Asset Management tar över fastigheterna från den 1 januari 2010.

”Vi är givetvis glada för förtroendet. Redan idag sköter vi den ekonomiska förvaltningen för fastigheten i Göteborg med First Hotel G som hyresgäst. Att Deka nu väljer oss som samarbetspartner för hela sitt svenska innehav är hedrande och utmanande. Vi ser fram emot samarbetet med Deka och utmaningen att tillsammans med dem överträffa uppsatta mål” säger Björn Lindeborg, tf Vd för Newsec Asset Management

”Vi anser att Newsec är en mycket professionell och välorganiserad partner för de nordiska länderna. Deka letade efter ett företag som har en god nationell täckning, ett kunnigt tekniskt team samt ett erfaret förvaltnings- och uthyrningsteam. Vi fann allt detta under samma tak” säger Nina Stapf som är Head of Real Estate Management Europa på Deka Immobilien GmbH

För ytterligare information kontakta:
Björn Lindeborg,  tf VD, Newsec Asset Management
Tel: 08-55 80 50 30, bjorn.lindeborg@newsec.se

Cecilia Ahlquist, Informationschef, Newsec Asset Management AB
Tel: 031-721 30 35, cecilia.ahlquist@newsec.se

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med över 20 kontor i 8 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har över 700 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden.