Ökande intensitet på den svenska fastighetsmarknaden

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2014 08:02 CEST

Ökande riskvilja, bättre tillgång till finansiering samt lägre vakansrisk gör att direktavkastningskraven för fastigheter utanför bästa läge fortsätter att närma sig primärlägen. God hyresutveckling och låga vakanser driver samtidigt totalavkastningen för fastigheter i bästa läge, enligt höstens utgåva av Newsec Property Outlook som publiceras idag.

Prissättningen på fastighetsmarknaden har dock förändras under de senaste 18 månaderna och investeringscykeln är nu i en fas där både fastigheter i bästa läge och mer sekundära lägen börjar bli högt prissatta. Den inneboende trögheten som finns på fastighetsmarknaden har dock gjort att skillnaden i direktavkastningskraven mellan primära och sekundära segment inte har minskat lika drastiskt som på företagsobligationsmarknaden.

”Det blir allt svårare för generella fastighetsinvesterare. Istället blir de fastighetsspecifika faktorerna avgörande vid investeringar, där det gäller att identifiera varje fastighets potential för att höja hyran och sänka vakansen. Samtidigt förväntas timingen för att sälja vara bra under det andra halvåret 2014 och 2015”, säger Newsecs chefekonom Arvid Lindqvist.

Fastigheter kommer att fortsätta gynnas av en kombination av låga räntor och relativt god tillväxt i ekonomin – och fortsätta leverera en attraktiv avkastning i relation till andra tillgångsslag. Enligt Newsecs huvudscenario kommer fastighetsmarknaden att leverera en totalavkastning på närmare 10 procent per år under 2015-2016.

”Väletablerade investerare har numera ett brett urval av finansieringsmöjligheter, allt från banklån till företagsobligationer och preferensaktier. Dessutom är extremt låga räntor och hög riskvilja på de finansiella marknaderna viktiga faktorer till den höga aktiviteten på marknaden”, säger Newsecs chefekonom Arvid Lindqvist.

Svenska fastighetsbolag kommer att fortsätta dominera marknaden. Det finns dock ett tydligt intresse för den svenska fastighetsmarknaden hos internationella aktörer. Ett intresse som även sträcker sig utanför storstäderna, och som mycket väl kan resultera i fler investeringar under det andra halvåret 2014 då valutan trendmässigt har försvagats sedan våren 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Lindqvist, Chefekonom Newsec

Telefon 0708-43 30 50, arvid.lindqvist@newsec.se

Niklas Alm, Kommunikationsdirektör Newsec

Telefon 0708-24 40 88, e-post niklas.alm@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 600 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över 1 500 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.