Svensk fastighetsmarknad glödhet – fortsatt mycket hög aktivitet

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2019 07:00 CEST

När Newsec nu summerar första halvåret 2019 uppgår transaktionsvolymen till uppemot 90 miljarder kronor. I samband med detta reviderar Newsec även sin prognos för helåret till över 180 miljarder kronor. Inte sedan rekordåret 2016 har den svenska fastighetsmarknaden uppvisat så här starka siffror, då landade volymen på 94 miljarder kronor för halvåret respektive 201 miljarder kronor för hela året. I och med detta kan Newsec konstatera att 2019 kommer att bli det näst starkaste transaktionsåret hittills.

”Vi har inte sett den här transaktionsvolymen sedan toppnoteringen 2016. I den här lågräntemiljön med låg avkastning på obligationer fortsätter fastigheter att vara ett attraktivt alternativ jämfört med börsen och andra placeringar. Sverige är onekligen en av de mest likvida fastighetsmarknaderna i världen”, säger Max Barclay, Head of Newsec Advisory.

Kontor fortsätter att vara det mest eftertraktade segmentet och står för 28 procent av transaktionsvolymen. Uppstickaren logistik har nästan dubblerat sin volym sedan förra året och utgör nu 24 procent av den totala transaktionsvolymen. Det är tre stora logistikaffärer där Allianz/CBRE GIP, Prologis och Blackstone varit köpare som har utmärkt sig under våren.

Även under första halvåret 2019 fortsätter utländska investerare att vara nettoköpare och står för 30 procent av transaktionsvolymen.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju marknader i Norden och Baltikum. Sedan 2018 har Newsec ett kontor i London för att knyta närmare band till internationella investerare med intressen i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Marknadsrapporten Newsec Property Outlook har publicerats sedan 2001. Ladda ner den senaste rapporten på newsec.se/npo