Robotföretaget KUKA ger Newsroom nordiskt och baltiskt PR-uppdrag

Det tyska industrirobotföretaget KUKA Nordic är ny uppdragsgivare hos kommunikationsbyrån Newsroom i Göteborg. Uppdraget avser PR i de nordiska och baltiska länderna.

KUKA är en av världens mest kända utvecklare och tillverkare av industrirobotar med tillhörande mjukvara för industriautomation.

– Det är en spännande kund i en dynamisk bransch som värdesätter vår industriella kunskap och erfarenheter, säger Mona Höynä-Carlsson, kundansvarig PR-konsult på Newsroom.

KUKA har sitt huvudkontor i tyska Augsburg, och är sedan årtionden tillbaka den ledande och största leverantören av industrirobotlösningar i Tyskland och Europa. De senaste åren har företaget systematiskt arbetat med att vidga sin verksamhet från ett starkt fokus på fordonsindustrin till andra branscher.

I dag omfattar KUKA:s verksamhet robotlösningar för inte mindre än sju olika marknadssegment, allt ifrån traditionella produktionsrobotar till robotar som används vid filminspelningar i Hollywood.

– Newsrooms uppdrag är att berätta om de nya affärsområdena och nya branscher där vi går in, berättar Carola Andersson, marknadskommunikationsansvarig på KUKA Nordic.

KUKA är en viktig deltagare i den tyska nationella strategin för nyindustrialisering, Industrie 4.0. En strategi där high tech inom hårdvara tillsammans med teknik- och kunskapsintensiv mjukvara förenas i smarta fabriker för framtida tysk industritillväxt.

– Den visionen kommer att vara en del av vårt långsiktiga PR-arbete åt KUKA, säger Mona Höynä-Carlsson.

Arbetsgruppen på Newsroom består av Mona Höynä-Carlsson, kundansvarig PR-konsult, Göran Björklund, PR-konsult och Erica Holm, skribent.

Bild, fr v: Mona Höynä-Carlsson, kundansvarig Newsroom, Carola Andersson, marknadskommunikationsansvarig KUKA Nordic, och Göran Björklund. PR-konsult, Newsroom.

• kommunikationsbyrå
  • newsroom göteborg
  • pr-byrå
  • pr-byrån newsroom

Fakta om Newsroom: Newsroom är en kommunikationsbyrå som arbetar med content marketing och PR.
Vi hjälper våra kunder att med genomtänkt innehåll synas i rätt sammanhang. Det handlar om att ta strategiska beslut, producera rätt innehåll och därefter få ut budskapet i rätt kanal.
Newsroom har 12 anställda. Vårt huvudkontor finns sedan 25 år tillbaka i Göteborg.