Boulespelare upptäckte Skövde

Nyhet   •   Jul 24, 2012 08:38 CEST

I föregående vecka var Skövde värd för de Svenska Mästerskapen i Boule, något som påverkade hela staden. Med 1 705 deltagare och tusentals matcher spelade på 178 banor. Detta gav förstås effekt inom stora delar av besöksnäringen och handeln, där flertalet boendeanläggninar var fullbokade. Next Skövde hade under hela arrangemanget, från planeringsstadiet till avslut, ett nära samarbete med Skövdes bouleförening Club Boule Bonbon för att bistå i marknadsföring, genomförande och service kring arrangemanget.

Så väl före som under själva bouleveckan gick Skövde turistbyrå på högvarv; boenden som bokades, kartor och broschyrer som skickades eller delades ut och matställen och aktiviteter som rekommenderades. Next Skövde fanns även på plats vid bouletävlingarna på Billingens fritidsområde med sin mobila turistbyrå och gästerna, som bestod utav både deltagare, åskådare och funktionärer, var nyfikna på Skövde som turiststad.

Ett av de mest populära utflyktsmålen när det var paus i boule-spelandet var att besöka Vallevägen som sägs vara ’Världens vackraste väg’. Här hittar man hänförande vacker natur, blommor, grottor och vattenfall samt ett flertal lokala företag som erbjuder boende, mat, konsthantverk och en hel del annat. Även upplevelsebadet och spa-/relaxen på Arena Skövde, Balthazar Science Center, Kulturhuset och Stadsmuséet samt shopping och fika i största allmänhet var populärt.

Kvällstid tog många av deltagarna sig ner till Skövde centrum för att äta på någon av de många trevliga restaurangerna. Arrangemanget ”Sommar i City” med dans på Hertig Johans torg till levande musik onsdag och torsdag kväll lockade även det ett stort antal besökare.

Efter en mycket händelserik och fartfylld vecka är nu Boule-SM i Skövde över och Next Skövde siktar in sig på nästa stora evenemang, den årliga Matfestivalen, som i år kommer äga rum 31 augusti – 1 september. Detta ser vi mycket fram emot och hoppas att det blir lika lyckat och stämningsfullt som Boule SM nu har varit, säger Per Ekberg, Next Skövdes VD.