Succé för Active Sunday och Billingebussen

Nyhet   •   Aug 21, 2012 15:16 CEST

Skövde kommun satsar på att starta linjetrafik mellan Skövde resecentrum och berget Billingen med sitt vidsträckta fritidsområde och boendeanläggningarna First Hotel Billingehus och Billingens Stugby och Camping. Turtrafiken, med en avgång i timman startade upp söndagen den 19 augusti med fria resor just denna dag vilket också kryddades med en mycket välbesökt uppstart av konceptet Active Sunday. Programpunkterna var många och det bjöds på många fria prova-på-aktiviteter i fritidsområdet.

"Vi ville manifestera den här dagen och områdets alla möjligheter och det blev en riktig positiv respons" säger Per Ekberg Vd Next Skövde.

"Det var en härlig känsla, full aktivitet i områdets alla delar och långa köer som ringlade sig till de mest populära aktiviteterna såsom äventyrsgolfen, inomhusklättringen och SPA-avdelningen" berättar projektledaren för Billingens fritidsområde ekonomisk förening, Lotta Stigsdotter.

"Ett syfte var att få såväl erfarna som nya brukare att upptäcka områdets möjligheter och de delar som man kanske inte i vanliga fall använder så mycket" berättar Lotta vidare samtidigt som hon konstaterar att "målet uppnåddes med råge inte minst genom alla helt nya besökare, i alla åldrar, som gjorde sig tillkänna."

Vidare bjöds det på musik och lyrik i S:t Lukas kyrka av Karin Vinge-Långström, Emma och Kristina Stridsborg samt visningar i det Idrottshistoriska muséet som hade fantastiska 300 besökare under dagen. Det vackert belägna utomhusbadet var välbesökt hela dagen och en bit inpå kvällstimmarna, drygt 500 personer gick tipspromenaden runt byggnaderna i fritidsområdet och drygt 150 personer startade EnMilavandringen.

Vidare var det många som passade på att följa med Börje Weiler på hans guidade turer om visionären och entreprenören Arne Sandbergs projekt Billingehus till färdigt hotell och friluftsområde. Arne och Maja Sandberg drömde om ett friluftsparadis, en rekreationsort på Billingens topp och 1970 invigdes anläggningen med pompa och ståt.  Detta är något som Billingens fritidsområde ekonomisk förening nu driver vidare - att utveckla fritidsområdet i den andan men till en mer tillgänglig och modern arena. En av de absolut viktigaste punkterna för föreningen har varit frågan kring tillgängligheten genom att få igång bussen i linjetrafik. Föreningen består av nio ideella föreningar som finns i fritidsområdet samt First Hotel Billingehus, Billingens stugby & camping, Svenska kyrkan och Next Skövde Destinationsutveckling AB. Sammanlagt har föreningen 2000 medlemmar.

Active Sunday är ett nytt koncept som skall pågå hela året och varje söndag kommer det att erbjuds nya aktiviteter.  För mer information och program läs på www.billingen.nu. Programmet kommer att uppdateras kontinuerligt.