VD-brev juni 2019 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

Nyhet   •   Jul 08, 2019 09:32 CEST

OMVÄRLD

Östersund Årets Stadskärna

Det var i hård konkurrens som tre städer gjorde upp om den prestigefyllda titeln Årets Stadskärna 2019. Men det räckte inte hela vägen för Karlskrona och Åmål. En av anledningarna till att Östersund tog hem vinsten är stadskärnans puls, som enligt tävlingsrepresentanterna skapas av alla de som bor i staden, ”Tillsammans skapar vi en plats som ska kännas levande, attraktiv och trygg för alla – året om.” En annan viktig faktor har varit hur man har jobbat med mjuka värden och involverat nätverk med kreativa människor i kombination med fasta strukturer för samverkan. Utnämningen ägde rum i Linköping under onsdagskvällen den 22 maj, då Östersund tog emot Svenska Stadskärnors prestigefyllda utmärkelse.

HEMMAPLAN

Skövde Turistcenter i nya Regionens hus i Skövde Foto: Tobias Andersson

Skaraborgsmagasin och karta

Nu är det nya Skaraborgsmagasinet tryckt och klart. Skaraborgskartan kommer rykande färsk från tryckeriet och distribueras då tillsammans med magasinet till samtliga turistbyråer i Skaraborg. Både magasin och karta speglar Skaraborg i mycket vackra bilder och texterna lyfter ett urval av alla de sevärdheter vi har i området. Vi börjar nu jobbet med att få in materialet på webbplatsen www.skaraborg.nu där man ska få ytterligare information och fler sevärdheter framöver. Hämta ditt rykande färska exemplar av magasin och karta på ditt närmsta turistcenter.

Sommartider på Skövde Turistcenter

Nu är det äntligen dags för sommarsäsong och veckan efter midsommar utökade vi öppettiderna på Skövde Turistcenter för säsongen. Vi märker att intresset kring outdooraktiviteter är stort då vi får mycket frågor om vandring och cykling - både på Billingen och i närområdet. Många av våra besökare är också nyfikna på det fina restaurangutbudet i centrum. Inne på Turistcentret kan besökarna dessutom testa några utav de dataspel som producerats av våra Skövdebolag. Välkommen in!

Hemsidor med besökstips

Vi har många olika webbplatser för våra besökare där de kan hämta inspiration och information. Här är ett urval:

www.vastsverige.com

www.nextskovde.se

www.vastsverige.com/skovde/evenemang

www.billingenskovde.se

www.visithornborgasjon.com

www.vandraiskaraborg.se

MARKNAD

Visit Skaraborg

Projektet Visit Skaraborg fortsätter att vara en aktiv samarbetsplattform för turistorganisationerna i Skaraborg. Den senaste tiden har ett gemensamt magasin och en karta producerats och detta material finns nu också digitalt på skaraborg.nu. För att sprida budskapet om vad som finns att uppleva i hela Skaraborg testas nu också gemensamma digitala skärmar på Turistbyrån i Lidköping och på Osterian i Falköping.

Matfestivalen firar 30 år i år. Bilder ut Skövde Stadsmuseums arkiv.

EVENEMANG & MÖTEN

Matfestivalen i Skövde firar 30 årsjubileum och blandar gammalt och nytt

Matfestivalen i Skövde arrangeras i år för trettionde gången. Den 30-31 augusti är det åter dags för Skövdes största enskilda evenemang. Det blir nostalgitema blandat med nyheter som en pop-up-restaurang på det nyrenoverade torget. Precis som förra året kommer mattälten att finnas både i Kyrkparken och utmed Hertig Johans gata. Men på torget blir det lite nyheter. Där kommer pop-up-restaurangen Brasseri Hertig Johan att byggas upp. Råvarorna till maten som serveras hämtas direkt från Skafferi Hertig Johan som också finns på torget tillsammans med en Food Cour och barnområde.

Den stora scenen placeras i kyrkparken som tidigare. Året scenprogram har nostalgitema och bjuder på artister från tidigare års utbud. Vi hoppas att våra besökare kommer att uppskatta att göra den återblicken ihop med oss. Matfestivalens jubileum kommer också att märkas i både skolor och äldreomsorg samt hos flera restauranger där det blir matfestivaltema på menyerna. Inspiration hämtas från menyer som serverats under Matfestivalen genom åren. Under fredagen återinvigs Hertig Johans torg efter den omfattande ombyggnationen. Invigningen bjuder på allt från traditionsenliga tal från Skövdes kommunalråd, musik, festliga tilltugg och flera överraskningar. Dessutom ska en tidskapsel med hälsningar till framtidens Skövdebor läsas upp och sänkas ner mitt på torget.

Lyckade dagar för Junikalaset i Skövde

Junikalaset i Skövde arrangerades för fjärde gången den 6-8 juni. Det blev lyckade dagar med glada besökare och nöjda krögare i det gemensamma restaurangtältet. Under Junikalasets öppettider har 11 000 besök räknats in på besöksräknarna till Skövde centrum. Det är ungefär dubbelt så många besökare som en vanlig helg. Junikalaset inleddes med traditionsenligt nationaldagsfirande den 6 juni. Den 7-8 juni följde läckra måltider till skön underhållning av Grebbans i kyrkparken. Lördagen bjöd också på det nya hinderloppet Skövde City Run. Junikalaset har återigen blivit en riktig försommarfest och gett en härlig start på evenemangssommaren. De deltagande krogarna var Den lilla krogen, O’learys, Rådhuset , Bogrens och The Bishop Arms.

De fyra första deltävlingarna i SM i utomhusmatlagning är genomförda

I slutet av maj genomfördes den första deltävlingen i SM i utomhusmatlagning i Östersund. Fyra lag gjorde upp om den första finalplatsen. Precis som tidigare år var uppgiften att tillaga förrätt, huvudrätt och varmrätt över öppen eld och med lokala råvaror. Det blev en jämn deltävling där samtliga lag levererade tre bra rätter.

Vinnaren blev laget M.E.J som bestod av Malin Ölund, Erik Landerberg och Joachim Alsing. Deras meny bestod bland annat av granskottsgravad röding, talgstekt renytterlår med björkotto och rabarbersyltad svamp samt smörstekt rabarber med blåbärskolasås.

Den 1 juni genomfördes deltävlingar både på Kinnekulle och i Örnsköldsvik och den 29 juni i Falkenberg. Från Östersund kvalificerade sig lagen Gjutjärnshjältarna och Mums Mums. Från Kinnekulle är lagen Hängmörat och Järnet by chefs klara för final och från Falkenberg tog laget Skärselden hem finalplatsen. Nu följer ytterligare två deltävlingar i Dalsland och Växjö innan det är dags för finalen på Billingen Skövde den 15 september.

DESTINATIONSUTVECKLING

Nu har det nya konceptet Vandra i Skaraborg lanserats

Nu i maj lanserade turistorganisationerna i Skaraborg tillsammans konceptet Vandra i Skaraborg. För första gången har turistorganisationerna satt samman en gemensam vandringsprodukt. Syftet är att visa upp den stora variationen av vandringsupplevelser som erbjuds i Skaraborg och att locka till weekendbesök. Inledningsvis ingår sex stycken vandringsleder runt om i Skaraborg som är lämpliga för dagsturer och som bjuder på varierande och rofylld vandring. Alla lederna som ingår i satsningen är kvalitetssäkrade och presenteras gemensamt på vandraiskaraborg.se

I Skaraborg har vi fantastiska möjligheter till outdoor-upplevelser när vi kombinerar ihop vårt utbud. Det är inte många platser i Sverige som inom en timmas resa kan erbjuda vandring i urskog, platåberg, skärgårdsupplevelser och rullstensåsar. Sista helgen i maj fick Skaraborg dessutom besök av två bloggare med inriktning på vandring. De vandrade några av lederna och berättade om detta i sina kanaler. Det var startskottet på lanseringen av konceptet Vandra i Skaraborg.

I Skaraborg är allting nära. Våra besökare har alla möjligheter till att kombinera sina favoritleder med sitt favoritboende till sin alldeles egna vandringsupplevelse. Nu visar vi upp det tillsammans när vi för första gången sätter ihop en gemensam vandringsprodukt i Skaraborg. Lederna som ingår i produkten finns på Brommö, Mariestad; Kållandsö, Lidköping; Kinnekulle, Götene; Granvik, Karlsborg, Hökensås, Tidaholm och Billingen, Skövde.

Nyskriven barnteater i Skogsmulleriket på Billingen

I sommar blir det nyskriven barnteater i Skogsmulleriket. Next Skövde anlitar totalt 12 feriepraktikanter som under fyra sommarveckor kommer att fylla Skogsmulleriket på Billingen med teater och aktiviteter.

Under veckorna 26, 27, 32 och 33 är det barnteater i Skogsmulleriket vid två tillfällen per dag. Där får besökarna möta Skogsmulle och hans vänner i en spännande berättelse som utspelar sig i Skogsmulleriket. Teatern är helt nyskriven och framtagen specifikt för Skogsmulleriket. Den riktar sig främst till barn i åldern 5-8 år. Redan första veckan sågs föreställningen av 600 personer.

När det inte är föreställningar kan man då och då träffa på Skogsmulle, Fjällfina, Nova och Laxe i deras små hus. Med handledning från Ylva Sandberg från Friluftsfrämjandet i Skövde kan besökarna samla stämplar i sitt Billingepass genom att göra olika aktiviteter i de olika husen.

Genom detta initiativ tar vi nästa steg i att utveckla Skogsmulleriket på Billingen. Vi tillför ytterligare liv och rörelse och skapar möjlighet att få träffa figurerna live, Sommarteatern i Skogsmulleriket kommer alltså att framföras vid totalt ett 40-tal tillfällen och den är helt gratis för våra besökare. Det blir möjligt tack vare ett brett samarbete mellan Next Skövde och Sparbanksstiftelsen Alfa, Skövde Energi, Cementa, Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet Skövde samt Skövde kommun.

I december invigdes Skogsmulleriket på Billingen Skövde. Utmed en slinga på ca 2 km runt Åsbotorpssjön står numera Skogsmulles koja, Fjällfinas kåta, Novas rymdskepp, Laxes bäverhydda och Billingetrollets grotta. I och vid husen finns stationära aktiviteter och en specialutvecklad spelapp. Husen är öppna dagligen för besök.

Trollstigen – Ännu en nyhet på Billingen

Trollstigen är det nyaste tillskottet i vandringsledfamiljen och är uppdelad i tre delar, vandraren kan välja mellan 3, 8 eller 12 km. Trollstigen sträcker sig utmed Billingens rasbranter via Rhododendrondalen, Ryds grottor och Ymsingsborg. Trollstigen öppnade med ett trail- och vandringsevent den 4 juli. Trollstigens barnled på 3 km ska kompletteras med fasta aktivitetsstationer och kommer vara klar i höst.

Golfa i Skaraborg

Inom Visit Skaraborg jobbar vi nu med att ta fram gemensamt material för att lyfta golfbanorna runt om i Skaraborg. Målet är att vi ska ta fram ett rörligt material som sticker ut och visar på tätheten av golfbanor i området men också visa på utbudet av upplevelser utöver golfen. Materialet kommer att spelas in under augusti och redigeras under hösten för att sedan vara klart att användas för att marknadsföra Skaraborg som en golfdestination inför säsongen 2020.

Projektansökan om Billingen inlämnad till Jordbruksverket

Under våren utlyste Jordbruksverket projektmedel för att utveckla besöksnäringen utifrån unik identitet och särart på destinationer på landsbygden. Totalt fanns 11 miljoner i potten.

För Billingen lämnade vi in en ansökan på 800 000 kronor med namnet Billingen Skövde – Göteborgarens hållbara outdoor-destination.

Inom projektet vill vi under vinter/vår 2020 genomföra fyra så kallade action-weekends. Under dessa helger kraftsamlar områdets aktörer och erbjuder ett utbud direkt anpassat för göteborgaren som vill träna till sin nästa utmaning utan att inkräkta på familjens gemensamma tid. Därför är tanken att familjen ska kunna åka till samma plats och få anpassade aktiviteter. Dessutom ska man kunna resa på ett klimatsmart sätt genom att projektet samarbetar med MTR Express.

Som en start på projektet ska ett gemensamt varumärke tas fram för destinationen Billingen Skövde. Totalt inkom 90 ansökningar till ett värde av 140 miljoner kronor. Jordbruksverket kommer under hösten att utvärdera ansökningarna och ge besked om vilka som får pengar.