VD-brev maj 2019 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

Nyhet   •   Maj 16, 2019 16:11 CEST

OMVÄRLD

Kommuner prioriterar besöksnäringen högre i dag

SKL har frågat ansvariga på respektive kommun hur de jobbar med besöksnäringsfrågor och det är tydligt att besöksnäringen ses som allt viktigare. Undersökningen genomfördes under våren 2018 och i tre av fyra kommuner ligger det politiska ansvaret för turism och besöksnäring direkt under kommunstyrelsen. 1984 var motsvarande siffra endast 6 procent. På 1980-talet låg ansvaret i de flesta kommuner under kultur- och fritidsnämnd.

Den nya undersökningen visar att besöksnäringen i dag ses som en del av näringspolitiken och att kommunerna generellt utvecklat sin roll och jobbar mer strategiskt. Något som blir tydligt i och med att besöksnäringen är inkluderad i kommunens övriga verksamheter och finns med i de kommunala styrdokumenten.

HEMMAPLAN

Nya lokaler invigdes med ett öppet hus

Den 9:e april invigde Next Skövde sina nya lokaler på Stationsgatan genom att arrangera ett öppet hus för allmänheten. Ungefär 200 personer besökte oss och fick möjlighet att vandra runt i lokalerna, delta i en tipspromenad, testa vår VR-station eller prova Skövdeutvecklade spel. Restaurang Mode bjöd på potatis- och purjolökssoppa på utekök. Dagen till ära hade vi engagerat elever från Drottning Blankas gymnasieskola, elever som går på turistprogrammet. De fick öva i värdskap i samarbete med Next Skövdes personal.

Skövde möjlig arrangörsstad för SM-veckan vinter

Under tisdagen den 5 mars besökte Riksidrottsförbundet och Sveriges Television Skövde för att utvärdera Skövde som arrangörsstad för SM-veckan vinter 2023 eller 2024. I december 2018 lämnade Skövde kommun in sin ansökan om att få arrangera SM-veckan vinter 2023 eller 2024. Utifrån de ansökningar som kom in har nu Riksidrottsförbundet och Sveriges Television gjort platsbesök på ett antal orter. I Skövde visades de runt på de arenor som skulle vara möjliga att använda. Besöket startade på Billingen för att sedan gå vidare till Billingehov, Motorstadion och Arena Skövde. Deras besök i Skövde är ett bevis på att vår ansökan är relevant och att de ser oss som en möjlig arrangörsstad. Beslut om arrangörsstad ska fattas under våren.

MARKNAD

Våren, en intensiv period för magasinsproduktion

De senaste veckorna har arbetet för vår inhouse-byrå till stor del präglats av ett tydligt fokus på magasinsproduktion. Texter författas och sidor layoutas i en rasande takt. Parallellt så produceras just nu tre magasin. Först ut var vårt gemensamma Hornborgamagasin mellan Skövde, Skara och Falköping som är en del av vårt samarbete inom Visit Hornborgasjön. Magasinet var färdigt lagom till att tranorna började anlända till sjön. Näst på tur stod Skövdes eget sommarmagasin som nu i maj utkommer för sjunde gången. Därutöver har vi uppdraget att producera det gemensamma magasin för hela Skaraborg som kommer att ersätta den utgåva som gjordes för två år sedan. Det ges ut i början av juni.

Skövde är en del av projektet Nordisk Lyskraft

Sedan i början av året deltar Skövde i ett projekt kallat Nordisk lyskraft. Projektet drivs av företaget Tendensor och är ett samarbete mellan i dagsläget 14 städer runt om i landet. Nu välkomnas även partners från övriga nordiska länder. Syftet är att samverka kring varumärkesarbete för platser. Trots att många initiativ tas för att stärka platsens synlighet och attraktivitet blir ofta resultaten otydliga och kortvariga. Många upplever det svårt att göra platsens varumärke till en strategisk utvecklingsfråga för politik och näringsliv. Projektet ska lägga grunden för en förnyad ansats för hur nordiska städer kan utveckla ett stärkt varumärkesbyggande. Ett samlat stöd för platsaktörer som vill utveckla särart, anseende och attraktivitet över tiden. Tanken är att lära av strategier och initiativ som verkligen fungerar. I projektet belyses därför praktikfall och intervjuer görs med ledande personer bakom varumärkessatsningar i hela Norden.

Vi ses i centrum

Under devisen Vi ses i centrum, planerar Commerce, Skövde City och Next Skövde marknadsföringskampanjer för totalt sju evenemang under året. Först ut var shoppinghelgen den första helgen i april. Allt marknadsföringsmaterial producerades av inhouse-byrån. Näst på tur står Junikalaset.

EVENEMANG & MÖTEN

Junikalaset kommer tillbaka

Junikalaset har hunnit bli något av tradition i Skövde. De senaste åren har kalaset, som arrangeras i början av juni, lockat tusentals människor till centrum. I år kommer det tillbaka på ny plats eftersom Hertig Johans torg fortfarande är under ombyggnation. Junikalaset kommer därför tillfälligt att flytta till nedre delen av Kyrkparken. Kalaset går av stapeln 6-8 juni och består av nationaldagsfirande på torsdagen, mat och härlig underhållning under fredag och lördag samt det nya initiativet Skövde City Run under lördagen.

MTB-loppet Billingeracet genomförs för 15:e gången

Billingeracet är ett MTB-lopp för både tävlande och motionärer. Den 11 maj gick 15:e upplagan av stapeln och numera är det både en av 8 deltävlingar i långloppscupen och ett officiellt seedningslopp för Cykelvasan. Loppet brukar locka runt 900 deltagare från stora delar av Sverige. Billingeracet genomförs på Billingen i vacker men utmanande miljö med många tuffa stigningar. En nyhet för året var duo-klassen där ungdomar hade möjlighet att köra den korta motionsklassen i sällskap av vuxen.

Det är viktigt för Skövde och Billingen att vi har arrangemang som är enkla och roliga att besöka. Då kan arrangemangen växa och ge lokal utveckling både för föreningar och för andra lokala aktörer. Vi på Next Skövde samarbetar under året med ett antal av föreningarna på Billingen kring tävlingar för att utveckla arrangemangen. Billingeracet är ett av dem.

SM i utomhusmatlagning får sex deltävlingar i hela landet

2019 hålls tävlingen SM i utomhusmatlagning för fjärde gången. Nu börjar tävlingen på allvar sprida sig över Sverige. Finalen den 15 september på Billingen, Skövde kommer att föregås av inte mindre än sex deltävlingar spridda över landet. Först ut blir Östersund i slutet av maj och de följs sedan av Örnsköldsvik, Kinnekulle, Falkenberg, Dalsland och Växjö.

På respektive ort kommer en deltävling att hållas med plats för 6-8 tävlande lag. Tävlingarna sker i olika sammanhang – alltifrån som en del av olika matevent till en tävling i beachvolleyboll. Från varje ort kommer sedan de bästa 1-2 lagen att kvalificera sig till finalen i Skövde. Det är väldigt roligt att vi nu på allvar slagit igenom och får stor nationell spridning på tävlingen. Next Skövde är huvudarrangör för SM i utomhusmatlagning och står bakom hela upplägget. Vi arrangerar finalen som kommer att äga rum på Billingen Skövde i samband med Sweden Outdoor Festival.

DESTINATIONSUTVECKLING

Projekt för att lyfta Skaraborgs besöksnäringsföretag får Leaderstöd

Nu ska besöksnäringsföretagen i Skaraborg få personlig coachning i sin affärsutveckling för att öka sin exportmognad enligt Turistrådet Västsveriges affärsutvecklingsmodell Sverige-Norden-Världen (SNV). Projektet SNV-supporten, som blivit beviljat projektmedel genom Leader i både Nordvästra och Östra Skaraborg, kommer ledas av Destination Läckö-Kinnekulle och Next Skövde gemensamt.

Företagens möjlighet att nå ut till kunder internationellt via Turistrådet Västsverige beror på vilken nivå aktören ligger på i skalan Sverige-Norden-Världen. Synlighet på webben, möjlighet att boka digitalt och typ av produkt är faktorer som påverkar. Vi har sett ett behov av stöttning och resurser till att genomföra de insatser som behövs för att få ta del av de förmåner som Turistrådet erbjuder företagen på ”Världen-nivån”. Projektet innebär att ett 20-tal företag kommer erbjudas personlig rådgivning i att genomföra åtgärder som behövs utifrån den enskildes behov. Det kan vara allt ifrån utbildning, att ta fram en åtgärdsplan och handgripligen få stöd i att genomföra den till att ta fram material i form av översättningar, foto, film etc. Projektet kommer att pågå under två år.

Första brittiska gruppresan till Hornborgasjön

Den brittiska gruppresearrangören Experience Nature gjorde sin första gruppresa till Hornborgasjön 9-12 april 2019. Det är ett direkt resultat av satsningen på den brittiska marknaden som Visit Hornborgasjön inledde för ett par år sedan. Förra året var researrangören Experience Nature på besök vid Hornborgasjön. Nu har han varit tillbaka med sin första organiserade gruppresa bestående av en grupp på tolv personer. Hornborgasjön ses som exotiskt och fascinerande bland våra besökare. Det är unikt att kunna komma så nära tranorna. En av medlemmarna i gruppen passade på att ligga i gömsle en dag. Arrangören var mycket nöjd med resan och ser fram emot nästa års resa som redan är inbokad.

Efter det goda resultatet av satsningen i Storbritannien är det klart att Visit Hornborgasjön även i år kommer att vara med på världens största fågelmässa ”Birdfair". Det finns en mycket stor grupp fågelintresserade i Storbritannien och därför är det en intressant marknad för Visit Hornborgasjön. Vi hoppas att vi ska kunna få ett ännu större intresse för Hornborgasjön genom att fortsätta att vara aktiva på den brittiska marknaden.