VD-brev vår 2018 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

Tranor vid Hornborgasjön Foto: Mårten Bergkvist/Next Skövde

OMVÄRLD

Besöksnäringen växer kraftigt
Tillväxtverkets årsbokslut över turismen 2016 visar på en stor tillväxt. Antalet utländska besökare har ökat med 11 procent och besöksnäringen står nu för 6 procent av Sveriges totala export av varor och tjänster. Exportvärdet för besöksnäringen är 120 miljarder – men kunde vara 30 miljarder mer, menar Visita.

Intresset för cykelturism ökar i hela landet
Det finns en potential för ökade intäkter och sysselsättning i hela landet, visar Tillväxtverkets utredning om turism- och rekreationscykling i Sverige.

Utredningen är en del i Regeringens nationella cykelstrategi. Syftet är att få en mer samlad bild av hur turism- och rekreationscyklingen fungerar i dag och hur den kan utvecklas. Utredningen går att läsa här: https://tillvaxtverket.se/aktuella-amnen/naringar-i-forandring/turism--och-besoksnaringen-vaxer.html

ATTA, världens största naturturismkongress kommer till Västsverige
Den 16-20 september 2019 kommer världens största naturturismkongress till Göteborg och Västsverige. Bakom Adventure Travel World Summit står den ledande globala organisationen för naturturism, ATTA (Adventure Travel Trade Association). 850 delegater från hela världen väntas. Adventure Travel World Summit erbjuder kontaktytor som kommer till gagn för samtliga närvarande deltagare. En av dagarna är dessutom avsatt som en så kallad ”Day of adventure”. Då beger sig delegaterna ut och upplever egenvalda aktiviteter ute i Västsverige.

Vi i Skövde har anmält intresse för att arrangera ”A day of adventure” där vi vill visa upp vad fantastiska Billingen har att erbjuda i form av naturupplevelser, outdoor cooking tillsammans med cykling och vandring.

HEMMAPLAN

Bokslut 2017
När vi på Next Skövde summerar verksamhetsåret 2017 kan vi konstatera att vi ekonomiskt gör ett litet plusresultat i nivå med lagd budget. Omsättningen landar på 23,4 miljoner kronor.

Tau Petersson ny destinationsutvecklare
Vi hälsar Tau Petersson välkommen till Next Skövde. Tau har anställs som destinationsutvecklare med uppdrag att utveckla Spelstaden Skövde som en ny destination. Tau Petersson är en av grundarna till det framgångsrika Skövdeföretaget Stunlock Studios, som förra året pekades ut som det företag som växt snabbast i hela Västra Götaland. Hon kommer framöver att kombinera sin roll på Stunlock med rollen som destinationsutvecklare.

I Skövde sysselsätts 1000 personer med spel, inte mindre än 500 studenter studerar dataspelsrelaterade utbildningar på högskolan och det startas mer än tio nya företag inom branschen, varje år. Taus gedigna förankring i branschen och hennes engagemang för Skövde gör att vi är väldigt glada för att kunna knyta henne till oss.

Ja till Visit Skaraborg
Next Skövde har beviljats totalt 1,5 miljoner kronor från Skaraborgs Kommunalförbund och regionutvecklingsnämnden (VGR) för projektet Visit Skaraborg. Projektets övergripande syfte är att få fler gäster till besöksmålen i Skaraborg och att få dem att stanna längre och därmed spendera mer pengar. Att skräddarsy digitala erbjudanden är ett av målen. Projektet består av tre delprojekt: gemensamt bemötande, digital utveckling samt produktutveckling.

EVENEMANG & MÖTEN

Jul i Skövde – fullmatade helger med många besökare
Tomten delade ut 450 julklappar, barnen tog över 100 000 stavtag under skidåkningen på torget och det tog 123 timmar att tillverka isskulpturerna till Stad i ljus. Vilken aktivitet det har varit i Skövde centrum under de totalt fyra helger som Jul i Skövde pågått.

Och besökarna har strömmat till. Under de tider som aktiviteter har arrangerats har drygt 50 000 besök räknats in på besöksräknarna till Skövde Centrum. Räknar man samman det totala antalet passager för hela helgerna har en bit över 100 000 besök gjorts de senaste fyra veckorna.

Nationalteatern avslutar sommarturnén i Skövde
Den 25:e augusti kommer ”Livet är en fest” att ljuda över kyrkparken då Nationalteatern åter kommer på besök och väljer att avsluta sin sommarturné hos oss i Skövde. De besökte oss senast 2014.

Gamerz
Världens första realityshow för e-sport har valt att förlägga sin produktion till Skövde. Under 20 dagar kamperar 12 personer ihop i Gamerz-huset och tävlar varje dag i Counter-Strike. I prispotten ligger möjligheten att bli en del av Fnatic Academy, som är ett världslag i E-sportvärlden. Det här är ett unikt tillfälle och en bra möjlighet att sätta Skövde på kartan för dem som har e-sport som sitt stora intresse. Det är samtidigt en del i förverkligandet av Dataspelstaden Skövde.

SM i dans till Skövde
Den 11-12 maj kommer Sveriges största danstävling till Skövde. Det kommer att bjudas på dynamik, show och idrott i världsklass när svenska mästare i dans koras! Ta chansen att se den svenska eliten göra upp om medaljerna i SM BRR (Bugg och Rock´nRoll), SM Standard, SM Latin och SM Disco.

MARKNADSFÖRING

Vinterkampanj ger resultat
Detta är den tredje säsongen vi är med i Visit Swedens vinterkampanj i Danmark. Efter sammanräkningar av förra årets kampanj visar det att vi nådde 4 miljoner visningar varav 134 825 i Danmark och nu kan vi konstatera att danskarna har uppmärksammat oss. Både på hotell, stugby, turistbyrån och skiduthyrning reagerar vi på att det är fler danskar än vanligt.

360
Under vintern har vi tagit fram en 360-bild över Billingen tillsammans med Jesper Anhede. Man kan i bilden ”dyka ned” på platser och få se bilder och filmer från området. Tanken är att använda bilden i kommande vinterkampanjer för att visa på det breda utbudet vi erbjuder på Billingen och tätheten av aktiviteterna samtidigt som vi får med det korta avståndet till Arena Skövde och staden.

Den galne geten och världens roligaste man i lyckad Skövdekampanj
Hur gick det för den galne geten, världsmästaren i minne, den hyllade arkitekten och världens roligaste man? Under det senaste halvåret har snart 8 miljoner resenärer på X2000 mötts av kampanjen där Skövdevänner berättar om sina framgångar kopplat till Skövde. Nu har en undersökning genomförts där resultatet visar att kampanjen blivit riktigt lyckad.

Med hjälp av företaget HKL Research har det utförts en undersökning för att mäta den kommunikativa effekten av Skövdes färgglada kampanj. Hur många har lagt märke till våra Skövdevänner? Och vad tyckte de?

-Av de kampanjer vi testat som gått på brickborden på tågen under de senaste tre åren är den här kampanjen den som gått näst bäst av alla, säger Hanne Larssen, VD på HKL Research.

Under januari 2018 genomfördes 344 personliga intervjuer på Göteborgs och Stockholms Centralstation. När resenärerna fick frågan om de sett kampanjen ombord på tåget svarade 35% att de kände igen den. I jämförelse med undersökningar från andra kampanjer, där genomsnittet ligger på 19%, är Skövde högt över genomsnittet för hur många som lagt märke till kampanjen.

För att nå fram med budskapet om att Skövde är möjligheternas stad räcker det inte bara med att resenärerna känner igen kampanjen, de behöver också ha uppfattat vem det är som annonserar. När resenärerna fick frågan om vilken stad det var som låg bakom kampanjen kom lite mer än hälften ihåg rätt avsändare. Den siffran ligger också över det normala där det är vanligast att 1 av 3 personer minns avsändaren. Av de intervjuade svarade 44% att de tyckte reklamen med Skövde var bra.

-Det är positivt att så stor andel noterat att det är reklam för Skövde och att kampanjen väckt ett relativt stort intresse för Skövde. Kort sagt kan sägas att den här kampanjen är en av de bästa vi mätt på tågen, avslutar Hanne.

DESTINATIONSUTVECKLING

Tranfestivalen
Årets tranfestival går av stapeln 7-15 april och planeringen är i full gång. Förra årets Naturskola som vi tre kommuners turistorganisationer anordnade tillsammans med BridLife Sverige blev en riktig succé och när vi i år igen bjöd in skolklasser i Skövde, Skara och Falköping tog det inte lång tid innan det var fullbokat. Allt som allt kommer det i år 1200 barn till naturskolan på Trandansen under fem dagar. www.visithornborgasjon.se

Lansering av Kulturvägsapp
Den 9 mars arrangerade vi en bussresa utmed Kulturväg Skaraborg tillsammans med Skara och Falköping. Detta var en lanseringsresa för den nya appen som vi tagit fram för vägen. Appen går nu lansering att ladda ned både för android och iphone. Det finns nu ljudspår i appen på svenska och under året planerar vi att översätta informationen till engelska.

Workshop i paketering
Next Skövde arrangerade en workshop i paketering gällande naturturism i början av mars. Detta inför årets Birdfair – europas största fågelmässa, som hålls i England. Vi planerar att ställa ut Visit Hornborgasjön på mässan och behöver då bra paket och erbjudande att ha med oss.

Besökarna vill rekommendera Billingen
Under 2018 genomförs en besöksundersökning på Billingen. En sammanställning av vinterns 750 enkäter visar att besökarna är mycket nöjda med sitt besök. De både vill återvända själva och rekommendera familj och vänner att besöka Billingen.

Drygt hälften av besökarna på Billingen är från Skövde kommun. Bland de inresta besökarna kommer en stor andel från närliggande kommuner, men vi ser också att en relativt stor andel, knappt 1 av 10 av samtliga besökare, kommer från Göteborg. Det är också noterbart att av de som kommer utifrån så gör 20% sitt första besök på Billingen i vinter. Och de är mycket positiva till sitt besök. Hela 91% vill efter att de själva besökt Billingen rekommendera ett besök till vänner och familj. Besökarna är nöjda med Billingen och när de får beskriva Billingen med ett ord är det vanligaste ordet fantastiskt. Det finns självklart också några saker som kan förbättras och det är mat- och fikamöjligheter, skidbacken, värmestugor och skyltning.