​Antalet gästnätter fortsätter att öka kraftigt i Skövde!

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2015 11:28 CEST

Färsk statistik från Turistrådet Västsverige visar att Skövde har haft ett mycket bra halvår. Under första halvåret av 2015 har antalet gästnätter ökat kraftigt i Skövde. Totalt rör det sig om en ökning med 17%, jämfört med samma period 2014 och det ser fortsatt positivt ut för Skövde. Hela Sverige ökade med 7,9% under de första 6 månaderna.

Bara under juni månad ökade antalet gästnätter i Skövde med hela 19%.

-Vi gläds självklart över Skövdes siffror! Det är ett bevis på att besöksnäringen är en näring att räkna med. Ökningen beror på många faktorer, men av faktorern är säkerligen den omfattande sommarkampanj ”Sommaräventyr” som för tredje året genomförts i samarbete mellan Arena Skövde, Skara Sommarland, Läckö Slott och Karlsborgs Fästning. Tillsammans med respektive kommuner och turistorganisationer, samt Skaraborgs Kommunalförbund och Turistrådet Västsverige. Säger Mats Olsson, vd Next Skövde.

Next Skövde verkar för att göra Skövderegionen välkomnande och attraktiv i samverkan med aktörer inom bolagets affärsområden turism, möten, evenemang och handel. Genom samarbete kring kommunikation, marknadsföring och försäljning ska bolaget skapa utveckling och tillväxt inom besöksnäringen och stärka Skövderegionen i Västsverige som ett attraktivt besöksmål med ett gott värdskap.