Bokrelease på Askebergadagen

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2017 08:30 CEST

Framsidan av boken "Lindormen".

”Bergakungens cirkus har stannat i Tidan”. Så börjar den femte boken, "Lindormen", om Kira och Luppe. Bokens handling utspelas i Tidan och Askeberga skeppssättning fungerar som en portal för att resa genom tiden. Kira och Luppe råkar ut för en massa äventyr. Det är en spännande handling där sägner vävs ihop med gamla nordiska sagor och du möter figurer som Kung Rane, den svekfulla lindormen, korparna Hugin och Munin och andra figurer som återkommer från de tidigare böckerna.

Det blir bokrelease på Askebergadagen den 12 augusti just vid självaste portalen för tidsresorna nämligen -Askeberga skeppssättning. Det är genom projektet ”Digitala upplevelser i Kung Ranes glömda rike - nya dimensioner av Askeberga skepssättning vid turistvägens början” som boken har tagits fram.
- Det är ett sätt att få nya målgrupper intresserade av bygden och det som finns här att se säger Lars Johansson från Tidanbygdens hembygdsförening. Det är så roligt att vi lyckas släppa boken just under Askebergadagen, fyller han i.
Författaren Patrik Erlandsson och illustratören Veronica Jensen kommer att finnas på plats för att svara på frågor och sälja boken till reducerat pris under dagen. Till böckerna i KLUB serien finns en app som heter KLUB Bestarium och med den kan du hitta sagoväsen genom att skanna de bokstavsfigurer eller anfanger som finns på en del av bokens sidor. Detta är för att barnen ska bli mer intresserade av platserna de läser om och vilja besöka dem i verkligheten.

Projektet drivs i ett tätt samarbete mellan Tidanbygdens hembygdsförening, Next Skövde destinationsutveckling AB och Högskolan i Skövde. I projektet ingår även undersökningar av Kung Ranes hög som ligger i Flistad några kilometer från Askeberga.
- I omgivningarna runt Tidan och sjön Östen finns det mycket som tyder på att det har varit en betydande och rik bygd i forna tider, säger arkeolog Martin Toresson, Next Skövde.
Martin kommer också att finns på plats under Askebergadagen för att berätta mer om vad man hittills vet om platsen och bygden runt Tidan.

Projektledare
Martin Toresson