Dataspel ska sälja destination Skaraborg

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 15:41 CET

I samband med årets stora turistmässa i Göteborg, TUR, väljer Skaraborgs turistorganisationer att visa upp sig i en gemensam monter där resultatet av samarbetet mellan dessa inom Skaraborgs kommunalförbund presenteras. En del i denna satsning blir det internetbaserade spelet, Skaraborgsspelet, som Next Skövde tillsammans med Kommunalförbundet och företaget Apparaten tagit fram.

Apparaten är start-up i Gothia Science Parks Inkubator. Företaget jobbar med både egna produktioner och uppdrag inom spel och applikationer för såväl dator som mobila plattformar (Android och iOS).

Spelet som tagits fram är en variant av det klassiska problemet Travelling salesman som utmanar spelaren att hitta närmaste vägen mellan ett antal givna punkter. Skaraborgsspelet visar närheten till Skaraborg och närheten mellan regionens besöksmål samtidigt som spelaren får information om den rika variation av upplevelser ett besök här erbjuder. Vi tror att detta spel är unikt inom resebranschen, och hoppas att så väl besökare som andra företag ska visa intresse för spelet, dess innehåll och de tekniska möjligheter som visas upp här.

Next Skövde har som uppdrag att utveckla samarbetet i Skövderegionen mellan olika aktörer och såg det som naturligt att söka en samarbetspartner lokalt för att utveckla spelet, som från början var en relativt vag idé. Att Skövde har en av Sveriges ledande dataspelsutbildningar och den viktiga inkubatorverksamheten vid Gothia Science Park underlättade möjligheten att hitta en bra samarbetspartner. Apparaten och GSP hjälpte oss att ta idén till ett fungerande spelkoncept, som vi nu är stolta över att kunna lansera under TURmässan.

Pressträff på TURmässan
En pressträff arrangeras i Skaraborgs monter, F:03 11, torsdagen den 22 mars kl. 12.30 där så väl Skaraborgs kommunalförbund, Apparaten, GSP och Next Skövde finns representerade. Givetvis kommer det här att finnas möjlighet att prova på spelet.

Presskontakt:
Next Skövde Destinationsutveckling AB
Jenny Almén Linn, affärsområdesansvarig Turism
Mail: jenny.linn@nextskovde.se

Gothia Science Park
Per Holmén, Affärsutvecklare
Mail: per.holmen@gsp.se

Next Skövde Destinationsutveckling AB verkar för att göra Skövderegionen välkomnande och attraktiv i samverkan med aktörer inom bolagets affärsområden turism, möten, evenemang och handel. Genom samarbete kring kommunikation, utveckling och tillväxt inom besöksnäringen och marknadsföring och försäljning ska bolaget skapa stärka Skövderegionen i Västra Götaland som ett attraktivt besöksmål med ett gott värdskap.