Junikalaset i Skövde blev en succé

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2017 16:04 CEST

Junikalaset i Skövde 2-3 juni 2017. Foto: Sofia Hellstedt/Next Skövde.

Junikalaset som gick av stapeln 2-3 juni i Skövde blev en succé med god tillströmning av besökare under de två dagarna. Antalet besökare uppskattas till 3500 personer och restaurangerna har de två dagarna serverat ett par tusen portioner mat.

Eddy Lundqvist, ägare till Den lilla krogen som var en av de deltagande restaurangerna säger: - Vi ser väldigt positivt på Junikalaset, personligen har det känts bra och de har varit en bra uppslutning.

På fredagskvällen gästades Junikalaset av David Lindgren som bjöd på en fartfylld scenshow med dansare och band. Senare på kvällen ställde sig Thomas Di Leva på scenen på Hertig Johans Torg.

Båda kvällarna dukade sex av stadens krögare upp med streetfood-tema i mattält på torget. Alla deltagande restauranger var mycket nöjda med arrangemanget. - Det har varit ett härligt, varmt och familjärt kalas. Det känns som att alla kört sin grej på ett gött sätt så det blivit bra variation, säger Patric på Restaurang Glädje i farten.

Lördagen bjöd på familjetema på torget med minidisco, Balthazars Nearly Dangerous Show, trollkarlen Adin Barlov och talangjakten Citys småstjärnor. Även cykelns dag genomfördes med uppvisningar på BMX-cykel av Skövde skateboardförening, möjlighet att prova BMX-cykling för besökarna, cykellopp i kyrkparken och ett antal utställare fanns på plats där besökaren kunde serva sin cykel eller få tips om stöldskyddsmärkning.

På lördagskvällen blev det allsång med Lotta Engberg och ett 5-mannaband och publiken var inte sena att hänga på. Under lördagen spelade också de lokala artisterna Emel-ii, Filip Rapp edition, Moderna Tider och Nicole Touma.

- Skövde behöver en försommarfest och vi är nöjda över att evenemanget mottagits så positivt. Nu hoppas vi på en fortsättning nästa år, vi har en bra grund att bygga vidare på, säger Mats Olsson, VD hos arrangören Next Skövde.

Next Skövde verkar för att göra Skövderegionen välkomnande och attraktiv i samverkan med aktörer inom bolagets affärsområden turism, möten och evenemang. Genom samarbete kring kommunikation, marknadsföring och försäljning ska bolaget skapa utveckling och tillväxt inom besöksnäringen och stärka Skövderegionen i Västsverige som ett attraktivt besöksmål med ett gott värdskap.