Lyckad vernissage och premiär för projektet Hjässan är Kal

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2019 07:49 CET

Vernissagen för utställningen Hjässan är kal väckte stort intresse. Foto: Emma Laurén, Skövde kommun

I fredags var det vernissage för vandringsutställningen Hjässan är kal i Skövde Kulturhus. Utställningen är en av tre delar i det konstprojekt som sätter ljuset på manlig övergångsålder. De andra två är ett dokumentärkörverk och en bok. Projektet har väckt stort nationellt intresse.

Fredagens vernissage inleddes av Skövde kommuns kultur- och fritidschef Katarina Strömgren Sandh. Hon välkomnade utställningen till kulturhuset där den fyller foajén och finns tillgänglig för alla som besöker huset till slutet av mars. Annica Carlsson Bergdahl, konstnärlig ledare för Hjässan är kal, berättade om tankarna och idéerna som ledde fram till utställningen. Hon riktade ett extra stort tack till de män som ställt upp på intervju och fotografering och som var på plats i fredags.

I söndags var det även dags för urpremiär av det körverk som är en andra del i projektet. Det framfördes av Volvo manskör i Tidaholm.

- Det blev en helt fantastisk helg, både vernissagen och premiären var välbesökta och väckte känslor och tankar, konstaterar projektledare Annica Carlsson Bergdahl.

På torsdag 28 februari infaller nästa evenemang med utgångspunkt i Hjässan är kal. Det är en samtalskväll med Kjell Wilhelmsen och Kent R Andersson i Skövde Kulturhus.

”Störst bäst och vackrast? Samtal om att vara man” kommer att handla om manlighet, sorg och kärlek. Om svaghet, åldrande, föräldraskap, prestation och längtan. Kjell Wilhelmsson är skådespelare på Göteborgs Stadsteater/Backa Teater och även känd från tv-serien 30 grader i februari och från årets upplaga av På spåret. Kent R Andersson är retorikkonsult med speciellt intresse för jämlikt bemötande i vården.

På söndag den 3 mars är det sedan dags för körkonsert även i Skövde, då hos Lindströms bil.

Hjässan är kal är ett dokumentärkörverk, vandringsutställning och en bok. Mer info: http://rotproduktion.se/hjassan-ar-kal/