Matfestivalen certifierat enligt Miljömärkt event

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2019 08:00 CEST

Matfestivalen har fått märkningen Miljömärkt Event. Foto: Mårten Bergkvist/Next Skövde

Matfestivalen i Skövde har fått märkningen Miljömärkt Event av organisationen Håll Sverige Rent. Håll Sverige Rent har sedan 1999 miljömärkt över tusen festivaler, sportevenemang, mässor och möten. Sedan tidigare har Next Skövde under två år miljömärkt Sweden Outdoor Festival. Nu tar de nästa steg och miljömärker lagom till 30-årsjubiléet stadens största enskilda evenemang Matfestivalen.

Miljömärkt Event innebär att arrangören av ett evenemang fyller i en checklista med åtgärder inom totalt sju olika kategorier för att evenemanget ska göra så lite avtryck på miljön som möjligt. Självklart är detta inget som görs i en handvändning, utan en resa som pågår under flera år.

- För 2019 har vi satt upp två målsättningar när det gäller maten som serveras. Det är att minst 50% av restaurangerna ska erbjuda vegetariska alternativ och att antalet menyer baserade på lokala råvaror ska öka från 50% till 70%. Utöver detta kommer restaurangerna uppmanas att hålla nere användningen av engångsmaterial och när det behövs i så fall använda hållbara alternativ till engångsmaterial. Vi inför självklart också ett nytt pris för restaurangerna där kategorin helt enkelt blir ”Mest klimatsmarta maträtt” under Matfestivalen 2019, berättar Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

När det gäller sopsortering så kommer det finnas stationer med olika kärl så att besökaren kan sortera sitt avfall. Det kommer också att finnas extra bemanning vid dessa stationer för att hjälpa till. Under evenemanget kommer enbart miljömärkt el att användas och elbilar används för interna transporter inom området.

Det är också viktigt att besökaren kan bidra till hållbarhet. Matfestivalens besökare uppmanas att gå, cykla eller åka kollektivt till Matfestivalen. Det kommer också finnas digitala versioner av karta, menyer och program för att hålla nere pappersförbrukningen. Och istället för att köpa buteljerat vatten så kan besökare fylla på sin vattenflaska med kranvatten vid någon av festivalens vattenstationer.

- Vi vill också ta bara på våra besökares kunskap och idéer. Därför efterlyser vi i en tävling besökarnas bästa tips på miljösmarta lösningar inför Matfestivalen nästa år, avslutar Micael Worbin.

Den 30-31 augusti är det återigen dags för Skövdes största enskilda evenemang. Då arrangeras Matfestivalen i Skövde för trettionde gången. Det blir mattält i parken, nostalgitema på scenen och nyheten pop-up-restaurangen Brasserie Hertig Johan på torget.