Matfestivalen i Skövde firar 30 årsjubileum och blandar gammalt och nytt

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2019 07:57 CEST

Matfestivalen i Skövde firar 30-årsjublieum 2019. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Matfestivalen i Skövde 30 år blandar gammalt och nytt

Matfestivalen i Skövde arrangeras i år för trettionde gången. Den 30-31 augusti är det åter dags för Skövdes största enskilda evenemang. Det blir nostalgitema blandat med nyheter som en pop-up-restaurang på det nyrenoverade torget.

Precis som förra året kommer mattälten att finnas både i Kyrkparken och utmed Hertig Johans gata. Men på torget blir det lite nyheter. Där kommer pop-up-restaurangen Brasseri Hertig Johan att byggas upp. Råvarorna till maten som serveras hämtas direkt från Skafferi Hertig Johan som också finns på torget tillsammans med en Food Cour och barnområde.

- Det känns väldigt inspirerande att få var med och utveckla den nya produkten Brasserie Hertig Johan på torget, säger Eddy Lundkvist, Lilla Krogen och även vinnare av Matfestivalens stora pris 2018.

Den stora scenen placeras i kyrkparken som tidigare. Året scenprogram har nostalgitema och bjuder på artister från tidigare års utbud.

- Det blir roligt med årets nostalgitema som kommer synas på olika platser, både i artistutbud och en miniutställning om Matfestivalen genom tiderna. Vi hoppas att våra besökare uppskattar att göra den återblicken ihop med oss, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

Under fredagen återinvigs Hertig Johans torg efter den omfattande ombyggnationen. Invigningen bjuder på allt från traditionsenliga tal från Skövdes kommunalråd, musik, festliga tilltugg och flera överraskningar. Dessutom ska en tidskapsel med hälsningar till framtidens Skövdebor läsas upp och sänkas ner mitt på torget.

- Att få hylla och tacka alla som stått ut under tiden vi byggt om torget med en invigning känns härligt. Nu får vi äntligen möjligheten att lämna tillbaka torget till alla Skövdebor och låta invigningsfesten fortsätta hela helgen, säger Maria Bolin, kommunikativ samhällsplanerare på Skövde kommun.

Matfestivalens jubileum kommer också att märkas i både skolor och äldreomsorg samt hos flera restauranger där det blir matfestivaltema på menyerna. Inspiration hämtas från menyer som serverats under Matfestivalen genom åren.