Nationella släktforskardagarna till Skövde 2020

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2018 13:13 CEST

Nationella släktforskardagarna till Skövde 2020. Foto: Jesper Anhede/Next Skövde

Skövde Släktforskarförening har fått förtroendet att ordna Släktforskarförbundets riksstämma och släktforskardagar2020. De kommer att äga rum 22-23 augusti 2020 i Skövde. Arrangemanget sker i samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och Next Skövde.

Det är ett stort arrangemang som beräknas innehålla ett trettiotal föreläsningar och locka mer än 100 utställare. Halmstad ordnade 2017 års släktforskardagar. De hade mer än 5000 besök från hela landet under två dagar. Mässlokal blir Arena Skövde, som kommer att fyllas till minsta vrå.

- Skövdetrakten och Skaraborg är ett mycket intressant område ur släktforskarperspektiv. Vi är därför mycket stolta över att ha fått förtroendet att ordna Släktforskarförbundets riksstämma och släktforskardagar 2020, säger Jan Ejdebäck, ordförande i Skövde Släktforskarförening.

Det är inte svårt att hitta ett eller flera teman för Släktforskardagarna och det finns många intressanta utflyktsmål för aktiviteter utanför mässhallarna. Till exempel har diskussionen om Västergötland som Svearikets vagga fått ny kraft genom utgrävningarna av Kata Gård utanför Varnhems klosterkyrka. Där har man nu funnit kristna gravar från 900-talet och gjort historiskt viktiga och spektakulära fynd. En resa i Arns fotspår kan också visa på historiskt viktiga platser.

Skövde Släktforskarförening står för värdskap och program under Släktforskardagarna. I området finns ytterligare 8 aktiva släktforskarföreningar, som på ett eller annat sätt kan komma att bidra till innehållet. Next Skövde ger administrativt stöd.

- Det är glädjande för Skövde och Skaraborg att vi har lokala organisationer som arbetar för att nationella arrangemang äger rum här, säger Katarina Blad, mötesansvarig på Next Skövde.