Nya spännande föreläsare till Sweden Outdoor Festival

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2018 08:00 CEST

Expeditionen I Vikingarnas färdvatten 2015 med Jonathan Ljungqvist och Macus Aspsjö. Foto: Jonathan Ljungqvist.

Sweden Outdoor Festival i Skövde 15-16 september lockar med ytterligare spännande föreläsare. Klara för festivalen är äventyraren Jonathan Ljungqvist och elitidrottaren Peter Ojala.

Jonathan Ljungqvist reste 2015 i Vikingarnas färdvatten. Tillsammans med Marcus Aspsjö gav han sig ut på Sveriges längsta paddlingsexpedition genom tiderna. Det tog 140 dagar att paddla från Helsingborg till Istanbul i Turkiet. Detta berättar Jonathan om för besökarna till Sweden Outdoor Festival i Skövde 15-16 september. Förutom paddlingsexpeditionen har Jonathan korsat Australien på rullskidor, slagit världsrekord inom dykning, cyklat från Sverige till Tanzania och mycket mer. Så det är en erfaren 26-åring från Habo som kommer på besök.

Peter Ojala är en annan föreläsare som är klar för festivalen. Peter är elitidrottare från Vänersborg med två paralympiska spel bakom sig. Han blev ryggmärgsskadad efter en bilolycka för drygt 20 år sedan och började då idrotta på allvar. Hans ingång var att om han började med många olika sporter och tränade så mycket som möjligt så måste han bli bra på något. Han började med basket, tennis, sitski, innebandy och vattenskidåkning. Och så tränade han lite kälkhockey vid sidan av. 2014 var han lagkapten för landslaget i parahockey i Paralympics i Sotji och detta följdes upp med samma uppdrag i Pyeongchang 2018. Jonathan berättar för publiken på Sweden Outdoor Festival om sin karriär som elitidrottare och kommande utmaningar.

- Både Jonathan och Peter är bördiga från Västergötland och det är extra roligt att få möjlighet att visa upp våra lokala äventyrare och elitidrottare för ”hemmapubliken”, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.